Etusivu » Tiedotteet » Ohjelmistoteollisuus » Ajankohtaista Uudeltamaalta: Hyvinvointipeli aktivoi toimistotyöläisen liikkumaan

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 04.06.2015 klo 14:37
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Istuminen tappaa. Pitkäkestoista istumista pidetään yhtenä lihavuusepidemian keskeisenä syynä. Tutkimusten mukaan jo pienet liikunta-annokset pitkin päivää ehkäisevät istumisen haittoja merkittävästi. Tekesin Skene-ohjelman avulla luotiin työhyvinvointipeli, joka nostaa toimistotyöläisten peput ylös penkistä.

Vuonna 2013 työkaverukset Veera Lehmonen ja Ida Mänty alkoivat liiallisen istumisen haitoista tietoisina suorittaa työpaikallaan haarahyppyjä taukojumpaksi.

"Jumppatuokiomme johti siihen, että parhaimmillaan meitä oli kahdeksankin ihmistä hyppimässä. Aika cuckoo (suom. hullu) meininki siis. Hyvin nopeasti olimme ideamme kanssa yrityshautomossa ja tammikuussa 2014 aloitimme täysipäiväisesti uudessa yrityksessämme", Ida Mänty valottaa Cuckoo Workoutin syntytarinaa. Veera Lehmonen kertoo ajan olleen nyt kypsä yrityksen perustamiseen.

"Passiivisuus työpäivän aikana on iso ongelma, johon on vasta viime aikoina alettu puuttua. Aktiivisuus vähenee, aineenvaihdunta hidastuu ja niska- ja hartiaseutu alkaa oirehtia", hän luettelee.

Tavoitteena terveemmät ja virkeämmät työntekijät

Espoolainen Cuckoo Workout on verkossa toimiva koko työyhteisölle suunnattu hyvinvointipeli, joka muistuttaa käyttäjiään pitämään taukoja säännöllisesti työpäivän aikana. Ohjelma hälyttää vähintään kolmesti työpäivän aikana kannustaen kolmen minuutin taukojumppaan kerrallaan. Halutessaan voi treenata enemmänkin.

"Erilaiset syke-, ryhti- ja aivohaastevideot ohjaavat käyttäjää taukojen pitämisessä. Taukojumpasta saa pisteitä sekä itselleen että työyhteisölleen, ja pisteiden avulla edetään eri tasoille. Liikunta on rajattu tapahtumaan nimenomaan työaikana, sillä haluamme motivoida heitä, jotka eivät liiku työpäivän ulkopuolella", Lehmonen kertoo.

Tekesin apu korvaamatonta

Tällä hetkellä Cuckoo Workout -peli toimii kaikilla yleisillä selaimilla, ja sen on tarkoitus siirtyä mobiiliin alkusyksystä 2015. Toistaiseksi palvelua myydään lähinnä b2b-käyttäjille, mutta tarkoituksena on tuottaa maksuton rajattu versio myös kuluttajille.

"Eroamme perinteisestä pelibisneksestä siten, että tuotteessamme yhdistyy niin arki, viihde kuin hyötykin. Olemme itse itsemme kohdeyleisö ja teemme asioita loppukäyttäjän näkökulmasta", naiset vakuuttavat.

Tekesin Skene-peliohjelman tarjoama tuki oli yrityksen kehityksen kannalta merkittävää. Rahoituksen avulla tuotetta kehitettiin automatisoidummaksi ja pelillisemmäksi tuomalla siihen mukaan perinteisiä pelielementtejä, kuten aktiivisuustähtiä sekä karttanäkymän. Yhteistyö mahdollisti myös oman kehittäjän palkkaamisen ja Yhdysvaltojen markkinoiden kartoittamisen.

"Ilman resurssien vahvistamista tiimimme ei toimisi. Lisäksi saimme mahdollisuuden lähteä tutustumaan tavoitemarkkinoihimme Yhdysvaltoihin. Tähtäimenä on viiden vuoden päästä olla siellä", Mänty kertoo.

Lue lisää Skene-ohjelmasta

Veera Lehmonen
veera (at) cuckooworkout.com

Ida Mänty