Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Yli sata Brnon baletin tähtitanssijaa ja lahjakasta suomalaisnuorta hurmaa Tampere-talon Pähkinänsärkijässä marraskuussa

Tampere-talo Oy

Julkaistu: 17.05.2016 klo 06:30
Julkaisija: Tampere-talo Oy

Ensi kertaa Suomessa vieraileva Brnon kansallisteatterin baletti tuo Tampereelle yleisön rakastaman jouluklassikon. Brno esittää perinteisestä Pähkinänsärkijästä kanadalaisen mestarikaksikon, koreografilegenda Fernand Nault’n sekä näyttämösovituksen tehneen André Laprise’n version, jota ei ole nähty Suomessa aiemmin. Brnon huipputanssijoiden rinnalla esiintyy kymmeniä nuoria tanssinopiskelijoita Tampereen konservatoriosta. Nuoret harjoittelevat Laprise’n johdolla 18.‒21.11. olevaa viittä esitystä varten. Tšaikovskin musiikin tulkitsee Tampere Filharmonia.

Tampereella nähdään Brnon tähtiin lukeutuva suomalaislupaus Emilia Vuorio. Muita huippunimiä ovat mm. Klaudia Radačovská, Eriko Wakizono, Ivona Jeličová, Ivan Popov, Jan Fousek ja Michal Pimek. Paikallista taituruutta Pähkinänsärkijään tuovat kymmenet tanssia harrastavat ja opiskelevat eri-ikäiset nuoret, jotka valitaan mukaan Tampereen konservatoriosta. André Laprise saapuu alkusyksystä Tampereelle harjoituttamaan ja opettamaan nuoria mielenkiintoiseen tehtäväänsä kansainvälisen balettiseurueen esityksessä. Tampere Filharmoniaa johtaa Pavel Šnajdr, joka toimii tällä hetkellä Brnon balettitalon kapellimestarina.

Tanssija-koreografi Fernand Nault (1920–2006) toi koreografiansa ensi-iltaan vuonna 1964 perinteikkäässä montrealilaisessa balettitalossa Les Grands Ballet Canadiens, jossa myös André Laprise työskenteli pitkään. Yleisömenestykseksi noussut teos on kuulunut siitä lähtien Kanadassa jokavuotiseen joulunohjelmistoon

Kanadalaiskaksikon baletti on harvinaista herkkua paitsi Suomessa, myös Euroopassa. Brnon taiteellinen johtaja Mário Radačovský tanssi aikoinaan Montrealissa, mistä hän toi mukanaan Nault’n Pähkinänsärkijän ensin Bratislavaan, missä sitä esitettiin parin vuoden ajan. Nyt teosta on esitetty säännöllisesti Brnossa lokakuusta 2014 alkaen.

Pähkinänsärkijä on monelle baletin ystävälle perinteinen ja tärkeä joulutunnelman tuoja. Tšaikovskin tutut sävelet yhdistyvät aina yhtä lumoavaan klassikkotarinaan. E. T. A. Hoffmannin satua mukailevan teoksen päähenkilö Clara-tyttö vie katsojan matkalle unien ja mielikuvituksen maailmaan. Clara kokee jouluaattoiltaa edeltävää kihelmöivää jännitystä, malttamatonta odotusta ja jouluyön salaperäistä tunnelmaa.

Balettivierailut tärkeä osa talon kansainvälistä ohjelmistoa

Tampere-talo on Suomen ainoa kulttuurikeskus, joka tuo näyttämölleen säännöllisesti kansainvälisten balettiseurueiden vierailuita. Myös balettigaalat on otettu osaksi ohjelmistotarjontaa jo perinteeksi muodostuneiden koko illan teosten rinnalle. Syyskaudella 2016 on luvassa kaksi talon tuottamaa kansainvälisen baletin kohokohtaa. Marraskuun Pähkinänsärkijää täydentää 29.8. oleva Suuri kansainvälinen balettigaala, jossa esiintyy viiden eurooppalaisen huipputalon kärkisolistit ja maineikkaan Bostonin baletin tanssijat. Gaala toteutetaan yhteistyössä Lappeenrannan Balettigaalan kanssa. Pähkinänsärkijä-balettivierailua tukee Kanadan suurlähetystö.

Pähkinänsärkijän lipunmyynti alkaa tiistaina 17.5. Tampere-talon Lipputoimistossa, Lippupisteessä ja Aplodi-myymälässä. Balettigaalan liput ovat jo myynnissä. Tampere-talon syksyn ohjelmisto täydentyy toukokuun lopulla julkaistavilla kansainvälisillä ja kotimaisilla esiintyjillä.

www.tampere-talo.fi/pahkinansarkija

Esitykset Isossa salissa pe 18.11.2016 klo 19 (ensi-ilta), la 19.11. klo 13 ja 18, su 20.11. klo 13 ja 18.

Pressikuvat

Tuottaja Mikko Missi, puh. 050 573 8553, mikko.missi@tampere-talo.fi

Haastattelut, lehdistöliput: tiedottaja Anne Sivula, puh. 040 717 4873, anne.sivula@tampere-talo.fi

Tampere-talon syksyn jo julkaisu ohjelmisto www.tampere-talo.fi/tapahtumakalenteri

Tampere-talo on monipuolinen, laajaa asiakaskenttää palveleva kulttuurin, konserttien ja kokouspalveluiden tarjoaja. Se on Pohjoismaiden suurin kulttuuri- ja kongressikeskus, joka on toistuvasti valittu Suomen kongressitalojen kärkeen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki