Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Vuoden arkistoteko -palkinto Ylelle

Vuoden arkistoteko -palkinto Ylelle

Julkaistu: 04.11.2016 klo 14:02
Julkaisija: Kansallisarkisto

Arkistojen päivän toimikunta on valinnut yksimielisesti Vuoden arkistoteon saajaksi Yleisradion hankkeen, jossa se luovutti Lauantain toivotut levyt -kirjekokoelmansa Musiikkiarkisto JAPAan. Lauantain toivotut levyt on Yleisradion vanhin yhtäjaksoisesti jatkunut ohjelma ja se oli aina 1960-luvun alkuun asti ainoa radio-ohjelma, jossa soitettiin taidemusiikin lisäksi myös populaarimusiikkia. Nyt luovutettu laaja ja yhtenäinen kirjekokoelma sisältää kuulijoiden toivekirjeitä vuosilta 1935–2013.

Kokoelma tarjoaa tutkijoille kulttuurihistoriallisesti merkittävän aineiston, joka avaa maailmaa musiikkitoiveiden takana. Kirjekokoelma on monitieteisesti kiinnostava kokonaisuus, jota voidaan tarkastella esimerkiksi musiikintutkimuksen, kielitieteen, mediatutkimuksen ja kansanperinteen näkökulmasta. Ylen äänilevystön perustaja ja johtaja Alvar Andström näki arvokkaana toivekirjeiden säilyttämisen ja tarjoamisen tutkimukselle. Hänen mukaansa kirjeet olivat autenttista todistusaineistoa kansan musiikkimausta, mutta niillä oli myös todistusarvoa siinä, että soitetut toiveet todella olivat kuuntelijoiden toiveita. Yleisradio on toteuttanut ja kunnioittanut Andströmin toivetta luovuttamalla kirjekokoelman Musiikkiarkisto JAPAan. Palkinnon vastaanottivat Yle:n puolesta hankinta- ja erikoiskokoelmien esimies Janne Ranta sekä kulttuurin ja viihteen päällikkö Minna-Maria Parkkinen.

Arkistojen päivän toimikunta jakoi lisäksi kolme kunniamainintaa.

Ensimmäinen kunniamaininta myönnettiin Brages Pressarkivetin työntekijöille FM Viveka Högnäs-Mellnerille ja FM Gun Grönroosille heidän työstään sanomalehtiarkiston parissa. Arkistossa on kerätty ja rekisteröity Suomen ruotsinkielistä sanomalehtimateriaalia yli sadan vuoden ajalta.

Toinen kunniamaininta myönnettiin dosentti Ulla-Maija Peltoselle hänen toiminnastaan arkistokentällä mm. muistitiedon keräämisen ja historiallisen kertomusperinteen kehittämisessä sekä johtotehtävissä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjallisuusarkistossa.

Kolmas kunniamaininta myönnettiin fil.maist. Carl-Magnus Roosille hänen pitkäaikaisesta ja aktiivisesta toiminnastaan arkistokentällä mm. Liikearkistoyhdistyksen parissa sekä osallistumisestaan Helsingin kaupungin moniin historiaprojekteihin.

Arkistojen päivän toimikunta julkistaa Vuoden arkistoteon jo kolmannentoista kerran. Vuoden arkistoteon nimeäminen liittyy Pohjoismaiseen Arkistojen päivään, jonka tarkoituksena on saada arkistot ja niiden toiminta kansalaisten tietoisuuteen sekä korostaa niiden roolia vapaan pohjoismaisen yhteiskuntamuodon säilyttäjinä ja edistäjinä. Vuonna 2016 Arkistojen päivän teemana on sananvapaus.

Palkintoraatiin kuuluivat Arkistojen päivän toimikunnan jäsenet Christina Forssell ja Pertti Hakala Kansallisarkistosta, Petri Tanskanen Työväen Arkistosta, Milla Eräsaari Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjallisuusarkistosta, Pekka Anttonen Helsingin Sanomain Säätiön Päivälehden arkistosta sekä Outi Örn Arkistoyhdistyksestä.

Lisätietoja: Christina Forssell, etunimi.sukunimi@arkisto.fi p. 050–3245872

www.arkisto.fi/arkistojenpaiva