Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Uusi editio Erkki Melartinin sinfoniasta nro 4 "Kesäsinfonia" avaa Heinäveden Musiikkipäivät

Valamon luostari

Julkaistu: 28.06.2016 klo 13:07
Julkaisija: Valamon luostari

Heinäveden Musiikkipäivät käynnistyy keskiviikkona 29. kesäkuuta. Sibeliuksen sinfonioiden vuoden 2015 kokonaisesityksen jälkeen Heinäveden Musiikkipäivillä huomiota saavat Sibeliuksen aikalaiset. Juhlat avaa kokonaan uusi editio Erkki Melartinin sinfoniasta nro 4 Kesäsinfonia, kun Helsinki Sinfonietta ja solistitertsetti Hedvig Paulig, Annastiina Tahkola ja Maiju Vaahtoluoto tulkitsevat sinfonian Heinäveden kulttuurikirkossa avajaiskonsertissa 29. kesäkuuta taiteellisen johtajan Erkki Lasonpalon johdolla. Sinfoniaa ei ole esitetty kahteenkymmeneen vuoteen eikä sitä ole tässä muodossa kuultu sataan vuoteen.
Helsinki Sinfonietta soittaa avajaiskonsertissa myös kohtauksia Erkki Melartinin Aino-oopperasta, Ainona laulaa sopraano Hedvig Paulig sekä Väinönä baritoni Juha Kotilainen. Konsertissa kuullaan myös Leevi Madetojan Kullervo.

Helsinki Sinfonietta soittaa Heinäveden Musiikkipäivillä kolme sinfoniakonserttia. Heinäveden Musiikkipäivien päävierailijoina esiintyvät Jorma Panula, Olli Mustonen sekä Jaakko Ryhänen.

Helsinki Sinfoniettan perjantain konsertissa 1.7. pianotaiteilija-säveltäjä-kapellimestari Olli Mustonen johtaa oman teoksensa Triptyykki (2016) sekä Tšaikovskin sinfonian nro 4. Hän soittaa myös konsertin solistina Mozartin pianokonserton C K 503.

Juhlien päätöskonsertissa sunnuntaina 3.7. Helsinki Sinfoniettan solistina laulaa basso Jaakko Ryhänen. Juhlat päättyvät Dvořákin sinfoniaan nro 9, "Uudesta maailmasta". Konsertin johtaa juhlien taiteellinen johtaja Erkki Lasonpalo.

Akateemikko Jorma Panula vierailee Heinäveden Musiikkipäivillä torstaina 30.6. ja tuo juhlille näyttämöversiona oman teoksensa Peltomiehen rukous, jonka hän johtaa itse. Tuulivoima-kuoro esiintyy ja Peltomiehen roolin laulaa Juha Kotilainen.

Vuoden 2016 juhlien uutuuksiin kuuluvat päivittäiset kamarimusiikkikonsertit – 30.6. kuullaan kantaesityksenä säveltäjä Olli Kortekankaan Valon aika baritonille ja kitaralle Janne Malisen & Juha Kotilaisen tulkitsemana sekä toisena kantaesityksenä Itzam Zapatan teos Stars Hedvig Pauligin ja Janne Malisen esittämänä. Kamarikonsertissa 1.7. muusikkoperhe Koposten KoKo-kvintetti yhdistää Schubertin liedin Die Forelle ja Forellikvinteton Ville Matvejeffin teokseen Vision for Cello and Piano.

Uutuuksiin kuuluvat myös iltaklubit, joiden punaisena lankana toimii runouden ja musiikin yhdistyminen. Päänumeroina kuullaan Stravinskyn Sotilaan tarina (la 2.7.) sekä Schönbergin Pierrot lunaire - Kuuhullu Pierrot (to 30.6.) Helsinki Sinfonietta Ensemblen, Tuuli Lindebergin ja Timo Torikan tulkitsemana.

Konsertteja järjestetään myös Valamon luostarissa, jossa vierailijoina kansainvälisen Night and Sun -kilpailujen voittajajousikvartetti Postiglione (la 2.7.) sekä Konevitsa-kvartetti (su 3.7.) ortodoksista kirkkomusiikkia tulkitsemassa.

Luostarin vierailija pääsee nauttimaan myös taiteesta. Valamon museotasoinen myyntinäyttely Via Finlandia on esillä koko kesän ja mukana on töitä kultakauden taiteen mestareilta, kuten Gallen-Kallela, Edelfelt, Wiik, Thesleff, Sallinen, Aaltonen, Nelimarkka, Picasso, Matisse, Dalí ja Miró. Luostarin kesätarjontaan kuuluvat myös mm. päivittäiset opastuskierrokset, iltaisin tarjolla oleva valamolainen teepöytä sekä risteilyt Juojärvelle luostarin satamasta.

Heinäveden kirkon taidenäyttely on myös avautunut ja on nähtävissä 7.8. saakka. Taiteilijavieraina kesällä 2016 ovat kuvataiteilijat piispa Arseni, Kuutti Lavonen, Antti Ojala sekä kuvanveistäjä Matti Peltokangas.

Liitteen kuva: Helsinki Sinfonietta Heinäveden kulttuurikirkossa 28.6.2015 Leif Segerstamin sinfonian 257 "The Value around kalevalavaalavaluja" kantaesityksessä, konsertissa kuultiin myös Sibeliuksen sinfoniat 4 ja 7.

Heinäveden Matkailutoimisto

Valamon luostari
munkki Simeon
puh. 044 4259 232
simeon@valamo.fi

Valamon munkkiluostari on ortodoksisen uskonelämän ja kulttuurin elävä keskus. Heinävedellä sijaitseva luostari ottaa vieraita vastaan ympäri vuoden. Nykypäivän ihmiselle luostarin levollinen ilmapiiri ja ympäröivä luonto tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden rauhoittumiseen kaukana kaikesta kiireestä.

Valamon munkkiluostarin veljestö elää hengellistä yhteisöelämää, joka pohjautuu ortodoksisen kirkon askeesin perintöön. Vanhan perinteen mukaan luostarin tulee elättää itse itsensä. Nykyisin Valamon pääelinkeino on matkailu: luostarissa käy vuosittain kymmeniä tuhansia vieraita, ja kaikki matkailusta saadut tuotot käytetään suoraan luostarin ylläpitoon ja kehittämiseen.

www.valamo.fi