Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Uusi Ainola-kirja avaa ovet Sibeliusten kotiin juhlavuoden kunniaksi

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Uusi Ainola-kirja avaa ovet Sibeliusten kotiin juhlavuoden kunniaksi

Julkaistu: 05.06.2015 klo 08:53
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Ainolasäätiö ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ovat julkaisseet Jean Sibeliuksen juhlavuoden kunniaksi teoksen Ainola – Sibeliusten koti Järvenpäässä.  Ainola oli säveltäjä Jean Sibeliuksen ja hänen perheensä koti yli 60 vuoden ajan.

Teos kertoo Sibeliuksen perheen elämästä kotipiirissä ja osana Tuusulanjärven vilkasta taiteilijayhteisöä. Erityisesti esiin nousee Aino Sibelius, jonka kädenjälki näkyy Ainolan niin käsitöissä, kalusteissa kuin laajassa puutarhassakin. Kirja esittelee ensimmäistä kertaa kattavasti Ainolan rakennuksia ja arkkitehtuuria sekä taide- ja musiikkikokoelmia ja kirjastoa.

176-sivuisen Ainola-teoksen kirjoittajat ovat arkkitehti Severi Blomstedt, taidehistorioitsija Julia Donner, professori Esko Häkli ja taidehistorioitsija Riitta Konttinen. Runsaasti kuvitettu teos sisältää sekä historiallista, osin aiemmin julkaisematonta kuvamateriaalia että valokuvataiteilija Taneli Eskolan tätä teosta varten ottamia valokuvia nykyisestä Ainolasta.

Kirja ilmestyy samanaikaisesti myös ruotsiksi ja englanniksi, ja palvelee siten myös kansainvälistä lukijakuntaa. Ainola on nykyisin yksi Suomen merkittävimmistä kulttuurikohteista ja kansainvälisestikin arvostettu nähtävyys, johon on tutustunut jo yli miljoona kävijää.

Teos julkistetaan ke 10.6. klo 15 Musiikkitalossa (Sibelius-Akatemian Agora-aula, Töölönlahdenkatu 16 C, Helsinki). Samassa tilaisuudessa esitellään myös Ainolasäätiön tuottama CD-levy Ainola – Music by Jean Sibelius performed on his own instruments. Ei ennakkoilmoittautumista, tervetuloa!

Ainola

Sibeliusten koti Järvenpäässä

Toimittaneet Esko Häkli ja Severi Blomstedt

Linkki kansikuvaan

Lisätiedot: Severi Blomstedt, Ainolasäätiön vpj, severi.blomstedt@iki.fi, 0400 655 446

Arvostelukappaleet ja kuvapyynnöt: tiedottaja Minttu Nikkilä, SKS, minttu.nikkila@finlit.fi, 040 736 1313

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 60 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834. Seuraa meitä TwitterissäFacebookissa ja verkkosivuillamme. Tutustu vuoden 2015 julkaisuluetteloon tästä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki