Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Tampere-talon kevät: Viulisti Isabelle Faust tähdittää Armenian filharmonikkojen ensiesiintymistä Suomessa

Tampere-talo Oy

Julkaistu: 10.11.2014 klo 06:30
Julkaisija: Tampere-talo Oy

Tampere-talon kevään ohjelmisto täydentyy kiinnostavalla kansainvälisellä orkesterivierailulla, kun Armenian filharmoninen orkesteri esiintyy Eduard Topchjanin johdolla 11.4. Konsertin solistina kuullaan saksalaista tähtiviulisti Isabelle Faustia. Kevään kohokohtiin kuuluuvat myös jazzin huippunimi Oddarrang sekä Tampereen Elokuvajuhlien avajaisnäytös Chaplinin poika, jonka herättää soinnillaan eloon Tampere Chamber kapellimestarinaan Kimmo Tullila. Lipunmyynti alkaa keskiviikkona 12.11.

Armenian filharmonisella orkesterilla (APO) on pitkä ja värikäs historia. Vuonna 1924 perustettu APO toimii vanhan ja eksoottisen kulttuurinsa lähettiläänä maailmalla, ja sitä pidetään yhtenä entisen Neuvostoliiton maiden nimekkäimmistä orkestereista. Armenialainen Eduard Topchjan (s. 1971) on toiminut orkesterin taiteellisena johtajana ja ylikapellimestarina vuodesta 2000.

APO on kiertänyt viime vuosina mm. Italiassa, Saksassa ja Japanissa. Orkesteri soittaa kiertueillaan usein armenialaisten säveltäjien teoksia, joista Tampere-talossa kuullaan maan tunnetuimpiin säveltäjiin lukeutuvan Aram Hatšaturjanin Spartacus Suite. Solisti Isabelle Faust tulkitsee puolalaisen Karol Szymanowskin viulukonserton no. 1. Konsertin päättää vaikuttava Tšaikovskin sinfonia no. 4.

Lukuisia kilpailuja voittanut Faust (s.1972) esiintyy säännöllisesti huippuorkesterien solistina. Hän on tehnyt merkittävää levytysyhteistyötä muun muassa kapellimestarien Claudio Abbadon ja Daniel Hardingin kanssa.  Karismaattista Topchjania ylistetään kyvyistä tulkita eri aikakausien ja tyylien ohjelmistoa. Orkesterin sointia on kehuttu vivahteikkaaksi ja jousistoa vaikuttavaksi. Orkesterilla on mittava levytyshistoria. Viimeisimmät levytykset vuosilta 2011 ja 2014 ovat olleet kriitikoiden ylistämiä.

Oddarrang ja Chaplinin poika yhdistävät musiikkia ja visuaalisuutta

Oddarrang on kokeellinen, kansainvälisesti menestynyt ja palkittu jazzkokoonpano, jota on vaikea sijoittaa mihinkään tiettyyn genreen. Musiikissa yhdistyvät jazz, klassinen musiikki, maailmanmusiikki ja postmoderni rock. Rumpali Olavi Louhivuoren luotsaamassa yhtyeessä soittavat Ilmari Pohjola (vetopasuuna), Osmo Ikonen (sello), Lasse Sakara (kitara) ja Lasse Lindgren (akustinen bassokitara). Yhtyeen In Cinema ­-levy perustuu neljään lyhytelokuvaan, joilla on keskeinen rooli myös Tampere-talon keikalla 28. helmikuuta.

Tampereen Elokuvajuhlien 45-vuotisjuhlavuosi avataan Tampere-talossa 2. maaliskuuta Charles Chaplinin mykkäelokuvalla Chaplinin poika (1921). Elokuva on ollut suurmenestys ja merkkipaalu elokuvan ja komedian historiassa. Siinä on omaelämäkerrallista latausta, muistumia Chaplinin omasta lapsuudesta. Chaplin sävelsi elokuvaansa musiikin vuonna 1971. Elokuvan säestyksestä vastaa nyt Tampere Chamber kapellimestarinaan Kimmo Tullila

Näyttelijä-laulaja Irina Björklund tulkitsee suomalaisen musiikin helmiä ranskaksi 29. tammikuuta ja legendaarinen Miljoonasade tekee paluun 15. maaliskuuta Ylellä parhaillaan nähtävän We Want More -ohjelman innoittamana. Juhlavuosiaan viettävät 40-vuotias UMO ja 15-vuotias Club For Five jatkavat suurta suosiota saavuttanutta Erilainen tangokonsertti -kiertuettaan 19. huhtikuuta.

Lipunmyynti kevään toisen ohjelmistojulkaisun konsertteihin alkaa keskiviikkona 12.11. Kevään ohjelmistoon tulee vielä yksittäisiä täydennyksiä.

Kuvagalleria

Lisätietoja

Armenian filharmonikot: tuottaja Suvi Leinonen, puh. 03 243 4216, suvi.leinonen@tampere-talo.fi

Muu ohjelmisto: ohjelmapäällikkö Marko Stenström, puh. 050 579 9226, marko.stenstrom@tampere-talo.fi

Medialiput ja haastattelut

tiedottaja Anne Sivula, puh. 03 243 4250, anne.sivula@tampere-talo.fi

Tampere-talon kevät, toinen ohjelmistojulkistus:

To 29.1. klo 19 Pieni sali

Irina Björklund: La vie est une fête!

La 28.2. klo 19 Pieni sali

Oddarrang

Ma 2.3. klo 19 Iso sali

Charlie Chaplin: Chaplinin poika

Su 15.3. klo 19 Iso sali

Miljoonasade

La 11.4. klo 19 Iso sali

Armenian filharmoninen orkesteri

Su 19.4. klo 18 Iso sali

UMO & Club for Five

Kevään 2015 ensimmäinen ohjelmistojulkaisu (tiedote 27.10.)

Tampere-talo on monipuolinen, laajaa asiakaskenttää palveleva kulttuurin, konserttien ja kokouspalveluiden tarjoaja. Se on Pohjoismaiden suurin kulttuuri- ja kongressikeskus, joka on toistuvasti valittu Suomen kongressitalojen kärkeen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki