Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Poplaulajasta rikostutkijaksi ja kirjailijaksi – Jenny Rogneby on ruotsalaisen dekkaritaivaan uusi tähti

Bazar Kustannus Oy

Julkaistu: 28.04.2016 klo 09:45
Julkaisija: Bazar Kustannus Oy

Ruotsalaisen Jenny Rognebyn debyyttidekkari Leona – Kortit on jaettu esittelee hyvin epätavallisen rikostutkijan Leona Lindbergin, joka ei epäröi rikkoa sääntöjä saadakseen sen mitä haluaa. Leonan elämä vaikuttaa ulospäin kaikin puolin täydelliseltä, kunnes erikoisen pankkiryöstön tutkinta uhkaa kaataa hänen vaivalla rakentamansa kulissit. Aivan tavallinen ei ole Jenny Rogneby itsekään: etiopialaissyntyinen kirjailija työskentelee rikostutkijana ja hänet tunnetaan myös suositun Cosmo4-yhtyeen laulajana. Rogneby vierailee Suomessa Dekkariviikolla 16.–17.6.2016.

Alaston ja verinen seitsemänvuotias tyttö tulee pankkiin keskellä päivää Tukholmassa ja onnistuu ryöstämään miljoonan. Epätavallinen rikos herättää nopeasti suurta huomiota, ja nuori rikostutkija Leona Lindberg saa tapauksen selvitettäväkseen. Tutkimuksessa ilmenee heti erikoisia piirteitä, ja jäljet vievät odottamattomaan suuntaan.

Leona – Kortit on jaettu on ensimmäinen kirja Leonasta, arvostetusta poliisista, jonka elämässä kaikki ei ole sitä miltä näyttää. Röyhkeän rikoksen tutkinta vie Leonan vaarallisille vesille, ja hän joutuu tekemään valintoja, jotka saattavat olla tuhoisia paitsi hänelle itselleen myös kaikille hänen ympärillään.

”Henkilöhahmoni ovat usein ihmisiä, jotka rikkovat yhteiskunnan normeja olemassaolollaan, ajattelullaan tai toiminnallaan. Rikoskirjallisuudessa minua ei niinkään innosta veri tai toiminta vaan se, miten ihmiset käsittelevät eettisiä tai moraalisia kysymyksiä eläessään lain eri puolilla ja miten he oikeuttavat toimintansa itselleen ja muille.” – Jenny Rogneby

Jenny Rogneby (s.1974) työskentelee rikostutkijana Tukholman Citypolisenissa. Hän syntyi Etiopiassa mutta hänet adoptoitiin yksivuotiaana Ruotsiin. Rogneby kasvoi Bodenissa, missä molemmat vanhemmat työskentelivät puolustusvoimissa. Ruotsissa hänet tunnettiin aiemmin parhaiten laulajana sekä Cosmo4-tyttöbändin jäsenenä. Yhtye on tunnettu radiohiteistään sekä vuoden 2007 Ruotsin euroviisukarsinnoista. Rogneby on levyttänyt myös sooloartistina nimellä Jai.

Leona – Kortit on jaettu on sarjan ensimmäinen osa, ja sen elokuvaoikeudet on juuri myyty Le Grisbi Productions -tuotantoyhtiölle. Elokuvan päätuottaja John Lesher tunnetaan mm. Birdmanista, josta hän voitti parhaan elokuvan Oscar®-palkinnon vuonna 2015. Kirjasarjan toinen osa Leona – Alla medel tillåtna ilmestyi Ruotsissa huhtikuussa 2016, ja se julkaistaan ensi vuonna suomeksi.

Jenny Rogneby
Leona – Kortit on jaettu
Alkuteos Leona – Tärningen är kastad
Suomennos Anu Koivunen
Sidottu, 381 sivua | ISBN 978-952-279-292-1 | Kirjastoluokka 84.2.
Saatavilla myös e-kirjana
Ilmestymispäivä 28.4.

Painokelpoiset kuvat kannesta ja kirjailijasta

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt:

Bazar Kustannus Oy, markkinointi- ja viestintäkoordinaattori Katariina Vuori
katariina@bazarkustannus.fi, 040 548 9810

Bazar Kustannus Oy on osa pohjoismaista Bazar Publishers -kustantamoryhmää.
www.bazarkustannus.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon