Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Pohjoismaista raikkautta, italialaista intohimoa ja intialaista mystiikkaa

BRQ Vantaa Festival

Pohjoismaista raikkautta, italialaista intohimoa ja intialaista mystiikkaa

Julkaistu: 11.06.2012 klo 11:00
Julkaisija: BRQ Vantaa Festival

Vantaan musiikkijuhlat vie kuulijansa idästä länteen ja etelään. Festivaalin taiteellinen johtaja Markku Luolajan-Mikkola on suunnitellut ohjelman, jossa Suomalaisen barokkiorkesterin muusikot esittäytyvät kamarimuusikkoina kansainvälisten vieraidensa kanssa.

Vantaan musiikkijuhlilla….

…eteläeurooppalainen tunteen palo kohtaa raikkaan Pohjolan:

Monipuolinen ja arvostettu norjalainen mezzosopraano Marianne Beate Kielland konsertoi festivaalilla kahdesti. Bergen Barokk -yhtyeen kanssa hän esittää Händeliä, Gluckia, Giordania ja Marcelloa. Päätöskonsertissa Kielland puolestaan esittää Bachin kantaatteja italialaisen Alfredo Bernardinin johtaman Suomalaisen barokkiorkesterin kanssa. Oboisti Bernardinin laatimassa ohjelmassa keskiössä ovat oboet.

…maailman laidat yhdistyvät:

Eero Hämeenniemen kantaesitys Sab Kahân yhdistää länsimaista vanhaa musiikkia ja intialaista klassista musiikkia. Laulusarja on sävelletty intialaisen karnaattisen musiikin ikonille Bombay Jayashrille, kahdelle viola da gamballe, teorbille sekä tablalle. Sab Kahân perustuu runoilija Mirza Ghalibin urdunkielisiin teksteihin.

...kerrotaan kolmesta vahvasta naisesta:

Osittain suomalaisen barokkiorkesterin puhaltajista koostuva Zetes-kvintetti debytoi Essi Luttisen ja Eveliina Kytömäen kanssa kertomalla kolmen vahvan naisen – Medéen, Marie Antoinetten ja Ariannen – tarinat. Kohtalokas tunnelma läpi mustasukkaisuuden ja epätoivon jatkuu Gramophone-palkitun La Risonanzan ja Emanuela Gallin Ciaccone nuovo -konsertissa.

…tutustutaan barokin oudompiin helmiin:

Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilchin suunnittelemassa konsertissa soivat harvinaiset soittimet: viola d’amore ja chalumeau. Illan säveltäjät ovat Georg Philipp Telemann ja Christoph Graupner. Edellisiltä vuosilta tutun William Lawesin tuotannon esittely jatkuu Royal Consorts -sarjoilla. Esittäjänä tällä kertaa on suomalaisen barokkiorkesterin ja Bergen barokkin soittajistosta koottu kansainvälinen yhtye. Suosittu Kaakinen-Pilch–Hakkila -duo hemmottelee yleisöään 1700-luvun musiikilla, Salzburg–Pietari -konsertissa.

…eri sukupolvet näyttävät taitonsa:

Festivaalin resitaalit soivat intiimissä Pyhän Laurin kappelissa. Edustettuina on cembalonsoiton kaksi sukupolvea: nuoren Ilpo Laspaksen konsertti on tutkielma Bachin sovitustyöstä, kun taas palkittu Fabio Bonizzoni tulkitsee italialaisen kosketinmusiikin vastakohtaisuuksia. Suomalaisen barokkiorkesterin nuoren polven esiinmarssia jatkaa Gli Affeti Freschi -yhtye.

VANTAAN MUSIIKKIJUHLAT 5.-12.8.2012

Pyhän Laurin kirkko ja Pyhän Laurin kappeli, Vantaa

www.vantaanmusiikkijuhlat.fi

www.facebook.com/vantaanmusiikkijuhlat