Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Piiraan maku makea aloittaa Alan Bradleyn palkitun dekkarisarjan

Bazar Kustannus Oy

Piiraan maku makea aloittaa Alan Bradleyn palkitun dekkarisarjan

Julkaistu: 27.03.2014 klo 09:38
Julkaisija: Bazar Kustannus Oy

Flavia de Luce on kekseliäs pikku nuuskija, joka pistää nenänsä pihalta löytämänsä kuolleen miehen poliisitutkintaan. 1950-luvun Englantiin sijoittuva Piiraan maku makea on Flaviasta kertovan dekkarisarjan ensimmäinen osa. Crime Writers’ Association valitsi sen vuoden 2007 parhaaksi esikoisromaaniksi.

Flavia de Luce asuu isänsä ja kahden ärsyttävän siskonsa kanssa ränsistyvässä Buckshawin kartanossa Englannin maaseudulla. Hän harrastaa kemiaa, myrkkyjä ja salaisuuksien selvittämistä. Eräänä päivänä hän törmää puutarhassa kuolleeseen, tuntemattomaan mieheen. Nokkela tyttö tekee tarkkoja havaintoja ja kiitää pyörällään pitkin kyläteitä kaivelemassa johtolankoja. Kuka söi palan ikkunalle jätetystä rouva Mulletin vaniljapiiraasta? Kenen kanssa isä riiteli työhuoneessaan? Flavia päättää ratkaista tapauksen aivan itse.

Flavia de Luce -sarjassa on ilmestynyt tähän mennessä kuusi osaa. Kirjojen käännösoikeudet on myyty 30 maahan, ja ohjaaja Sam Mendes on ostanut sarjan elokuvaoikeudet.

Kanadalainen Alan Bradley (s. 1938) työskenteli televisiotekniikan laitoksen johtajana Saskatoonin yliopistossa, kunnes päätti vuonna 1994 jäädä varhaiseläkkeelle ja keskittyä kirjoittamiseen. Flavia de Luce -sarjan lisäksi Bradley on kirjoittanut lastenkirjoja, novelleja ja radiokuunnelmia. Häneltä on julkaistu muistelmateos The Shoebox Bible, ja hän on myös Ms Holmes of Baker Street -kirjan toinen kirjoittaja. Kirjailija asuu nykyään Mansaarella.

Flavia de Luce -sarjan seuraava osa Kuolema ei ole lasten leikkiä julkaistaan ensi syksynä.

Englanninkielinen alkuteos: The Sweetness at the Bottom of the Pie
Suomennos: Maija Paavilainen
Sidottu / 393 sivua
KL: 84.2
Julkaisupäivä: 27.3.2014

”Kanadalaiskirjailijan esikoinen riemastuttaa vahvalla juonellaan, joka on sekoitus postimerkkeilyä, ornitologiaa ja silmänkääntötemppuja, sekä kekseliäillä henkilöhahmoillaan.”
The Guardian

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet

Bazar Kustannus Oy, viestintäpäällikkö Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja@bazarkustannus.fi
LIITTEET: Alan Bradley © Jeff Basset, Piiraan maku makea_kansi