Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Orient Express vie eksoottiseen ja mystiseen itään / Med Orient Express till exotism och mystik i öst

Turun filharmoninen orkesteri

Julkaistu: 11.04.2016 klo 08:30
Julkaisija: Turun filharmoninen orkesteri

Klarinetisti Kari Kriikku johdattaa Turun filharmonista orkesteria tarujen idässä, basaaritunnelmissa ja eriskummallisten harmonioiden äärellä torstaina 14.4. klo 19 Konserttitalossa. Kriikun itse suunnittelemassa konserttikokonaisuudessa kuullaan mm. tangoa, fadoa, unkarilaista tanssia, perinteisiä romanialaisia sävelmiä ja vaikutteita klezmer-musiikista.

Konsertissa kuullaan musiikkia italian barokin Antonio Vivaldista ja Antonio Salierista unkarilaisen Laszló Draskóczyn tuotantoon ja egyptiläisten Muhammed al-Qasabgin ja Hani Mehannan musiikista Matti Ruohosen Idän pikajunaan. Mukana on myös Kari Kriikun omia sävellyksiä. Konsertissa on luvassa myös yllätyksiä.

Klarinetisti Kari Kriikun musiikillinen kekseliäisyys ja tuore asenne perinteisiä esityskäytäntöjä kohtaan ovat vakiinnuttaneet hänelle monipuolisen uran. Vuonna 2009 Kriikulle myönnettiin arvostettu Pohjoismaiden neuvoston musiikkipalkinto. Kriikun kauden 2015–16 kohokohtiin kuuluu kiertue Uuden-Seelannin sinfoniaorkesterin kanssa Miguel Harth-Bedoyan johdolla sekä konsertit Soulin filharmonikkojen ja Stavangerin sinfoniaorkesterin kanssa.

Orient Express Turun konserttitalossa to 14.4. klo 19.00. Kari Kriikku, klarinetti. Turun filharmoninen orkesteri. 21/16/9€.

---

Klarinettisten Kari Kriikku leder Åbo filharmoniska orkester i en värld av österländska myter, basarer och egenartade harmonier torsdagen 14.4 kl 19 i Konserthusert. I konserthelheten skapad av Kriikku, får vi höra bl.a. tango, fado, ungersk dans, traditionella rumänska toner och influenser från klezmer-musik.

Under konserten hörs musik från den italienska barockens Antonio Vivaldi och Antoni Salieri till  ungraren Laszló Draskóczys produktion, och från egyptiska Muhammed al-Qasabgis och Hani Mehannas musik till Matti Ruohonens Idän pikajuna. Med finns också Kari Kriikkus egna kompositioner. Kvällen bjuder också på överraskningar.

Klarinettisten Kari Kriikkus musikaliska uppfinningsrikedom och fräscha attityd till traditionell framförandepraxis har möjliggjort en mångsidig karriär. År 2009 fick Kriikku ta emot det ansedda Nordiska rådets musikpris. Till höjdpunkterna under Kriikkus säsong 2015–2016 hör en turné tillsammans med Nya Zealands symfoniorkester under ledning av Miguel Harth-Bedoya samt konserterna med Seouls filharmoniker och Stavangers symfoniorkester.

Orient Express i Åbo konserthus to 14.4 kl. 19.00. Kari Kriikku, klarinett. Åbo filharmoniska orkester. 21/16/9€.

---

Lipunmyynti / Biljettförsäljning

Lippuja Turun filharmonisen orkesterin konsertteihin myy Lippupiste, www.lippu.fi. Turussa lippuja voi ostaa myös Turun kulttuurikauppa Ars Musicasta Turun konserttitalolta, avoinna ma–pe klo 11–17. Lippuja myydään myös ovella tuntia ennen tilaisuuden alkua, mikäli paikkoja on jäljellä. Turun konserttitalo, Aninkaistenkatu 9, 20100 Turku.

Biljetter till Åbo filharmoniska orkesters konserter säljs via Lippupiste, www.lippu.fi. I Åbo kan man även köpa biljetter i Åbo kulturbutik Ars Musica i Åbo konserthus (Aningaisgatan 9), öppet må–fr kl. 11–17. Biljetter säljs också vid dörren en timme före evenemanget börjar om det finns platser kvar. Åbo konserthus, Aninkaistenkatu 9, 20100 Turku.

Lisätietoja, mediakuvat ja haastattelupyynnöt

Ytterligare information, mediebilder och intervjuförfrågningar

Paula Kahtola, tiedottaja-markkinoija ts. | informatör-marknadsförare tf.
+358 (0) 44 907 2091, paula.kahtola@turku.fi
facebook.com/turkuphilharmonic