Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Musikaali Desirée tuo rakkautta, elämäniloa ja silmänruokaa teatterisyksyyn

Tampereen Työväen Teatteri

Musikaali Desirée tuo rakkautta, elämäniloa ja silmänruokaa teatterisyksyyn

Julkaistu: 01.09.2015 klo 14:00
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

MEDIATIEDOTE 31.8.2015 vapaa julkaistavaksi

Tampereen Työväen Teatterissa saa torstaina 3.9. odotetun ensi-iltansa musikaali Desirée – Pieni yösoitto (A Little Night Music). Ingmar Bergmanin palkittuun elokuvaan perustuvan tarinan ovat musikaaliksi tehneet Stephen Sondheim ja Hugh Wheeler. Suomennos on Juice Leskisen. Musikaalia tähdittävät Veeti Kallio ja Petra Karjalainen.

Desirée on hurmaava musikaali rakkauden nälästä ja elämänilosta. Se kertoo keski-ikäisestä, asianajajasta Fredrikistä (Veeti Kallio), jolla on nuori kaunis vaimo. Hän kohtaa sattumalta nuoruuden rakkautensa, näyttelijätär Desiréen (Petra Karjalainen). Vanha suola alkaa janottaa, eivätkä he voi olla tapaamatta toisiaan. Kesäisessä yössä kaipaus kuljettaa toiseen syliin muitakin rakkautta etsiviä.

Musikaalin on ohjannut tamperelainen freelance-ohjaaja Miika Muranen. Koreografiasta vastaa Virve Varjos. Orkesterin kapellimestarina toimii Eeva Kontu, äänisuunnittelija on Kalle Nytorp. Suuren näyttämön näyttävästä visuaalisesta kattauksesta vastaavat lavastussuunnittelija Hannu Lindholm, pukusuunnittelija Tarja Lapintie sekä valosuunnittelija Eero Auvinen.

“Musikaalimme Desirée - Pieni yösoitto tarjoaa hetken heittäytymisen romanttiseen ja hauskaan aikuisten satuun. Tämän esityksen tavoitteena on unohtaa arki ja harmaus, antaa upean musiikin ja komean visuaalisuuden viedä mukanaan. Ja onhan virkistävää nähdä musikaali, joka on klassikko, mutta jota ei Suomessa ole puhkikulutettu”, sanoo ohjaaja Miika Muranen. “Huumoria, rakkautta ja iloa ei ole koskaan liikaa.”

“Tässä teoksessa ei ole säästelty missään osa-alueessa. Kaikki esiintyjistä muusikoihin, suunnittelijoista tekniseen henkilökuntaan ovat olleet valmiita ylittämään itsensä. Tämän työryhmän isona voimavarana on ollut nauru ja huumori”, Muranen kommentoi.

Musikaali sai ensi-iltansa Broadwaylla 1973. Se keräsi tuolloin kaikki alan merkittävät palkinnot Tony-palkinnosta Drama Desk –palkintoon. Sitä on esitetty sen jälkeen ympäri maailmaa. Ruotsissa, tarinan isän Ingmar Bergmanin kotimaassa, se nähtiin ensi kerran 1987. Suomessa se on sai kantaesityksensä muutama vuosi sitten Turun Kaupunginteatterissa nimellä Pieni yösoitto (2011). Nyt on toinen kerta, kun musikaali nähdään näyttämöllä Suomessa.

Musikaalin suomentaja Juice Leskinen on tituleerannut itseään Suomen viralliseksi Sondheim-kääntäjäksi. Hän on tämän musikaalin lisäksi kääntänyt toisen Sondheim-musikaalin Sweeney Todd.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
tiedottaja Sari Andersson, puh. 050 5969 069, sari.andersson@ttt-teatteri.fi

Pressikuvat

Desirée – Pieni yösoitto