Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Maailmanmusiikin ja hyvän tahdon lähettiläs Angélique Kidjo Tampere-talossa 12. maaliskuuta

Tampere-talo Oy

Julkaistu: 27.02.2014 klo 07:30
Julkaisija: Tampere-talo Oy

Afromusiikin kuningattareksikin tituleerattu Angélique Kidjo julkaisi tammikuussa 2014 uuden albuminsa Eve, jolle myös Tampere-talossa pysähtyvä kiertue perustuu. Hän on luonut levylleen vahvan rytmillisen kokonaisuuden, joka korostaa naisten voimaantumista.

Albumi on nimetty Angélique Kidjon äidin Yvonnen lempinimen mukaan. Vertauskuvallisesti Kidjo haluaa viitata Eve-nimellä myös kristinuskon mukaiseen maailman ensimmäiseen naiseen. Levy on omistettu Afrikan naisille, heidän sitkeydelleen ja kauneudelleen.

Kidjo tunnetaan ainutlaatuisesta tyylistään yhdistellä eri musiikkigenrejä. Grammy-palkittu tähti on ottanut musiikkiinsa vaikutteita mm. afropopista, zoukista, kongolaisesta rumbasta, jazzista, gospelista ja latinalaisamerikkalaisesta musiikkista. Kidjon menestyksekäs ura alkoi jo 1990-luvun alussa, ja hän on tehnyt yhteistyötä mm. Carlos Santanan, Peter Gabrielin, Alicia Keysin, Josh Grobanin ja Joss Stonen kanssa.

Kidjo on maininnut vaikuttajikseen James Brownin, Otis Reddingnin ja Miriam Makeban, joiden rytmit kuuluvat myös laulajan tuotannossa. Kappaleita hän sanottaa englanniksi, ranskaksi, foniksi ja yorubaksi. Beninissä syntynyt Kidjo on toiminut Unicefin hyvän tahdon lähettiläänä jo yli kymmenen vuoden ajan.

Angélique Kidjo ke 12.3. klo 19, Iso sali

Liput alk. 48/40 €, Musiikkia & Makuja -paketti 78 € sisältäen konserttilipun ja Ruokagallerian

Lisätietoja

Ohjelmapäällikkö Marko Stenström, puh. 050 579 9226, marko.stenstrom@tampere-talo.fi

Tampere-talon kuvapankki

Artistin kotisivut

Kidjo kertoo levynjulkaisuvideollaan uudesta levystään, sen synnystä sekä suhteestaan afrikkalaisuuteen ja naiseuteen. Videolla on myös otteita uudelta levyltä sekä levytysprosessista. Katso video

Tampere-talo on monipuolinen, laajaa asiakaskenttää palveleva kulttuurin, konserttien ja kokouspalveluiden tarjoaja. Se on Pohjoismaiden suurin kulttuuri- ja kongressikeskus, joka on toistuvasti valittu Suomen kongressitalojen kärkeen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki