Lappeenrannan kaupunginteatteri juhlistaa 70-vuotista taivaltaan keväällä 2019. Kevätkauden uusina avauksina nähdään musiikkinäytelmä Runar & Kyllikki – laulu kielletyistä iloista, nykyaikainen erätarina Hirvimetsä sekä yhteistuotantona toteutettava musikaali Footloose.
Teatterinjohtaja Timo Sokura kuvailee ohjelmistoa monipuoliseksi ja energiseksi.
– Melkein jokainen kevään esitys soi. Footloose on tulvillaan nuorta ja paikallista energiaa. Runar & Kyllikki on ollut 70-luvulta lähtien yksi henkilökohtaisista suosikeistani, pidän sitä yhtenä Suomen parhaista näytelmistä. Se on samalla uuden ohjaajamme Sirpa Riuttalan ensiohjaus, jota odotan suurella innolla. Hirvimetsä taas on koomisen ja traagisen välimaastossa liikkuva näytelmä.
Teatterin kevätkausi käynnistyy jo 5.1., kun joulukuussa ensi-iltansa saavan Vaahteramäen Eemelin kevätesitykset starttaavat suurella näyttämöllä. Footloosen napakka, lähes kahden viikon mittainen esityskausi puolestaan käynnistyy suurella näyttämöllä tammikuun 19. päivä.
70-vuotiasta teatteria juhlitaan erityisesti Hirvimetsän ja Runar & Kyllikki -näytelmien ensi-iltaesityksissä. Hirvimetsä saa ensi-iltansa pienellä näyttämöllä perjantaina 22.2. ja Runar & Kyllikki heti perään lauantaina 23.2. suurella näyttämöllä.
– Juhlakevään lavastuksissa on kierrätysteemaa, joka sopii niin Lappeenrannan, 70 vuotta täyttävän teatterin kuin myös omaan henkilökohtaiseen maailmankatsomukseeni.
– Hirvimetsä, sen purot, joet, kivet, kannot ja puut rakennetaan pahvirullista, joita saamme Imatralla maitopurkkeja valmistavalta yritykseltä. Runar & Kyllikin lavastuksessa osa taas rakentuu puolestaan vanhoista vaatteista, joita kerätään niin ikään Imatralla. Nämä materiaalit menisivät normaalisti muuhun kierrätykseen tai hukkaan, mutta nyt käytämme niitä mieluusti näytelmien lavasteisiin, Sokura sanoo.
Toukokuussa teatteriyleisöä hemmotellaan jälleen paikallissatiirilla, kun pienillä lisämausteilla höystetty Teatteri KESYn Piirakan paluu 6.2 tekee paluun pienelle näyttämölle.
Spektaakkelimainen Runar & Kyllikki haastaa ja syleilee
Runar & Kyllikki – laulu kielletyistä iloista pohjautuu kahteen Suomea 1950-luvulla järkyttäneeseen tapaukseen: Kyllikki Saaren murhaan vuonna 1953 ja Tulilahden kaksoissurmaan vuonna 1959. Esitys kertoo traagisen tarinan Kyllikin ja hänen surmaajansa elämästä kyläläisten silmätikkuina.
Ohjaaja Sirpa Riuttalan mukaan esityksen teemat eivät ole vanhentuneet, vaikka tapahtumat sijoittuvatkin 50-luvulle.
– Esitys tarttuu siihen pintaan, jonka metoo-ilmiö on tuonut esiin. Siihen liittyvä keskustelu on nostanut jälleen ajankohtaisiksi seksuaalisen häirinnän, naisten ja miesten aseman yhteisöissä, väkivallan, poikien kasvatuksen koviksi ja tyttöjen kasvatuksen mukautuvaisiksi katseiden kohteiksi.
Riuttala sanoo, että Runar & Kyllikki tuo ihmiset yhteen ratkaisemaan kysymystä siitä, kuinka tulee elää yhdessä niin, että jokaiselle löytyy oma paikka. Suurella näyttämöllä tullaan näkemään ja kokemaan spektaakkelimaisesti livevideota, kehossa tuntuvaa biittiä, hengitystä, hikeä sekä vaatekasoja.
– Esitys pohtii yhteisön ja siinä elävien vastuuta, mutta samalla se on täynnä elinvoimaa, vimmaa, rakkautta ja rakkaudenkaipuuta. Runar & Kyllikki saattaa olla myös törkeä ja se herättää varmasti mielipiteitä. Esitys haastaa, syleilee ja tulvii yli äyräittensä. Se on nyt sitä uutta, mitä on toivottu.
Hirvimetsä vie metsän siimekseen ja antaa myös hirven puhua
Elli Salon kirjoittama Hirvimetsä on nykyajan erätarina, koomisen ja traagisen rajamaastoissa taivaltava näytelmä, jossa kaikuvat menneiden ja tulevien eränkävijöiden äänet. Lappeenrannassa ensimmäistä kertaa vierailevan ohjaaja Riko Saatsin mukaan esitys pohtii sukupolvien kohtaamista, ekologisia arvoja ja suhdettamme elämän kokonaisuuteen.
– Hirvimetsä tarkoittaa eri asioita, riippuen siitä, mitä kukin näytelmän henkilöistä kokee tärkeäksi. Isälle hirvimetsässä on kyse eränkäynnistä, riistanpyynnistä ja perinteestä, jonka hän haluaa siirtää eteenpäin. Poika taas pohtii sitä, millä oikeudella ihminen on ottanut asiakseen säännellä hirvikantaa tai avohakata aarnimetsiä. Kummatkin ovat kuitenkin sitä mieltä, että metsään on päästävä, sillä metsä rauhoittaa mielen ja asettaa asiat isompaan mittakaavaan.
Hirvimetsä antaa äänen myös hirvelle. Näytelmä onkin kunnianosoitus uroshirvelle, johon Saatsi rysäytti autollaan Kurussa pari syksyä sitten.
– Esitys antaa hirven puhua. Ei-inhimillisiä näkökulmia on hyvä pohtia, sillä ne unohtuvat meiltä helposti. Vaikka emme tiedä, millaista on olla hirvi, se ei tarkoita, etteivätkö hirvet ja muut eläimet kokisi maailmaa omalla tavallaan. On kiinnostavaa kuvitella, miltä esimerkiksi tie, jolla autot jyristävät, tuntuu hirvestä.
Lukioteatteri järjestää Footloose-bileet
Lappeenrannan lukioteatterin 80 soittavaa, laulavaa, tanssivaa, näyttelevää ja lavastavaa lukiolaista järjestävät yhdessä kaupunginteatterin kanssa Footloose-bileet tammikuussa.
Ohjaaja Marika Kesseli kuvailee esitystä energiseksi ja hyväntuuliseksi nuorisomusikaaliksi, joka herättää kysymyksiä nuorten ja vanhempien välisistä suhteista, vallankäytöstä ja suojelunhalusta.
– Ongelmien syyt löytyvät menneisyydestä, ja menneisyyden kohtaaminen on välttämätöntä, jotta mielekäs elämä voisi jatkua. Ilon löytäminen elämään menetysten jälkeen puhuttelee varmasti niin nuoria kuin aikuisiakin katsojia.
Kaupunginteatterin 70-vuotisjuhlakevään ohjelmistoa täydentävät viisi vierailuesitystä: MEDEIA: Klovnin raivonhallintaopas, Matti Nykänen – Hyppy sumuun, Lisää saikkua, kiitos, nukketeatteri Pessi ja Illusia sekä Äijät Goes Movies.
– Halusin tietoisesti esitellä klovneriaa, jota teatterissa ei ole juuri nähty. Siksi MEDEIA valikoitui mukaan. Matti Nykänen puolestaan tuo tavallaan pöytään paikallishenkeä, Pessi ja Illusia taas on lapsia varten.
– Kajaanin tanssiryhmä Äijät räjäytti esityksellään pankin pari vuotta sitten, joten olen iloinen, että heidät nähdään täällä taas, teatterinjohtaja Timo Sokura sanoo ja toivottaa kaikki mukaan kaupunginteatterin 70-vuotisjuhlakevääseen.
Lipunmyynti kaupunginteatterin kevätkauden ohjelmistoon on käynnistynyt. Ohjelmistoon ja esitysaikatauluihin voi käydä tutustumassa tarkemmin kaupunginteatterin verkkosivustolta.
Kuva: Runar & Kyllikki – laulu kielletyistä iloista. Kuvaaja: Mika Haaranen.
Lisätietoja:
Teatterinjohtaja Timo Sokura, puh. 040 670 0508
timo.sokura(at)lappeenranta.fi
Runar&Kyllikki - laulu kielletyistä iloista_kuva Mika Haaranen
Koko: 10,14 MB Tyyppi: jpg Resoluutio: 3744x5616Runar&Kyllikki - laulu kielletyistä iloista_kuva Mika Haaranen
Koko: 10,14 MB Tyyppi: jpg Resoluutio: 3744x5616Lappeenrannan kaupunginteatteri sijaitsee ydinkeskustassa, Kauppakeskus IsoKristiinan kolmannessa kerroksessa. Tammikuussa 2016 avatun teatterin tilat ovat upeat ja sijainti ainutlaatuinen. Teatteriin pääsee maisemahissillä kaikista kerroksista. Alemmissa kerroksissa voi shoppailla ja hengähtää kahviloissa, toisessa kerroksessa sijaitsevat ravintolat ja elokuvateatteri. Saman katon alla sijaitsee myös Sokos Hotel Lappee. Teatterin sijoittuminen kauppakeskukseen on innovatiivinen ratkaisu, jonka katsotaan ennakoivan teatterimaailman rakennemuutosta: esitykset palaavat juurilleen, torille ja kansan keskelle. Teatterin on suunnitellut ALA Arkkitehdit Oy.
Teatterin lipunmyynti:
Asiakaspalvelukeskus Winkki, Villimiehenkatu 1, kaupungintalo 1.krs
Avoinna ma–pe 9–17
puh. 05 616 2220, [email protected]
Kaupunginteatteri, Kaivokatu 5, kauppakeskus IsoKristiina 3. krs
Avoinna 2 h ennen esitystä
Lippupisteen toimipaikat kautta maan ja lippu.fi (Lippupisteen hinnaston ja toimitusehtojen mukaisesti).
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1