Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Kimmo Pohjonen 50 vuotta SPECIAL kokoaa upean esiintyj¦kaartin Tampere-taloon 26. syyskuuta

Tampere-talo Oy

Julkaistu: 15.04.2014 klo 05:45
Julkaisija: Tampere-talo Oy

Kun harmonikkataiteilija Kimmo Pohjonen täyttää elokussa 50 vuotta, on selvää, että tämä musiikin moniottelija tekee juhlavuotenaan jotain ennennäkemätöntä. Lopputulos nähdään 26. syyskuuta Tampere-talossa, jonne Pohjonen kokoaa taiteilijajoukon, jonka kanssa hän on tehnyt poikkitaiteellista yhteistyötä ja toinen toistaan kekseliäämpiä projekteja. Lavalla on eri alojen huippuja, mm. balettitanssija Minna Tervamäki, rockmuusikko Ismo Alanko, Helsinki Nelsonin painijoita ja Rämsöön moottorimiehet. Lipunmyynti alkaa tiistaina 22. huhtikuuta.

Viialassa syntynyt Pohjonen on tunnettu kokeellisluontoisesta tyylistään ja värikkäästä ilmaisutavastaan mm. rockin, folkin, avantgarden, improvisaation, tanssi- ja teatterimusiikin sekä klassisen musiikin parissa. Tampere-taloon hän on kutsunut itselleen merkityksellisiä taitelijoita ja taiteilijaryhmiä. Mukana ovat Minna Tervamäki, Samuli Kosminen, Heikki Laitinen, Reijo Kela, Arto Järvelä, Ismo Alanko, Saana ja Inka Pohjonen, ProtonString Quartet, Rämsöön Moottorimiehet ja Helsinki Nelsonin painijat.*

Kimmo Pohjonen 50 vuotta SPECIAL nähdään ainoastaan Tampere-talossa.Harva taiteilija Suomessa haluaa esittää kerralla näin laajoja kokonaisuuksia – mutta Pohjosen persoonallisen tyylin tuntien tämä on juuri sitä, mitä häneltä voi odottaa.

‒ Olen todella innoissani voidessani toteuttaa tämäntyyppisen isomman kokonaisuuden, voisi jopa sanoa eräänlaisen retrospektiivin, Tampere-talossa. Konsertin ensimmäinen puoliaika on enemmän musiikkipainotteinen kokonaisuus, joka yhdistelee eri teoksiani viime vuosilta. Jälkimmäinen osa tuo musiikin lisäksi mukaan myös ulkomusiikillisia elementtejä, kuten tanssia, painia ja maamoottoreita, Kimmo Pohjonen kertoo.

‒ Kimmo Pohjonen on yksi Suomen kansainvälisesti arvostetuimmista taiteilijoista ja muusikoista. Pohjosen teoksia on esitetty maailman arvostetuimmilla näyttämöillä Lontoosta Shangaihin ja New Yorkiin, ja hänen teoksensa elokuvista levyihin ovat saaneet lukuisia palkintoja. Meille on suuri kunnia olla toteuttamassa tämä hätkähdyttävä ja takuulla poikkeuksellinen 50-vuotisjuhlakonserttikokonaisuus. Tuskin maltan odottaa sitä itsekään! kommentoi Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas.

Kimmo Pohjonen 50 vuotta SPECIAL

Pe 26.9.2014 klo 19 Tampere-talon Iso sali, lisäkatsomo

Tuotanto Tampere-talo ja Sublime Agency

Liput 42/35/25 €, opiskelija-alennus lipusta 5 €

Musiikkia & Makuja -paketti alk. 55 €

Yleisökeskustelu esityksen jälkeen Isossa salissa, paikalla mm. Kimmo Pohjonen

Lipunmyynti alkaa tiistaina 22. huhtikuuta, talon kanta-asiakkaille jo 16.‒17. huhtikuuta.

Kuvagallegia medialle

Lisätietoja

Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas, puh. 040 5511 551, paulina.ahokas@tampere-talo.fi

Tampere-talon ohjelmapäällikkö Marko Stenström, puh. 050 579 9226, marko.stenstrom@tampere-talo.fi

Kimmo Pohjosen manageri Tiina Vihtkari, Sublime Agency, puh. 050 594 2430, tiina.vihtkari@sublime.fi

*) Kimmo Pohjonen 50 vuotta SPECIAL

Balettitanssija-koreografi Minna Tervamäki

‒ Yhteistyö alkoi vuonna 2011. Maaliskuussa 2013 sai kantaesityksensä yhteisteos Bright Shadow.

Samuli Kosminen

‒ Pohjosen yhteistyö elektronisen musiikin gurun kanssa alkoi 2000-luvun alussa. Kosminen oli mukana Kalmukkisinfoniassa, jonka Pohjonen teki Tapiola Sinfoniettalle sekä Pohjosen Kluster-albumilla.

Heikki Laitinen ja Reijo Kela

‒ Pohjosen uraan 80-luvulla merkittävästi vaikuttaneita opettajia Sibelius-Akatemiasta. Laitisen ja Kelan kanssa Pohjonen on esittänyt 80-luvun lopulta lähtien improvisoituja esityksiä. Laitinen ja Pohjonen ovat viime vuosina konsertoineet myös teoskokonaisuudella Murhaballadeja.

Arto Järvelä

‒ Kansanmuusikko-pelimanni Järvelä on Pohjosen opiskelukaveri, ja heidät muistetaan esityksistään mm. Pinnin Pojat -nimisessä kokoonpanossa, joka perustettiin vuonna 1989.

Ismo Alanko

‒ Pohjonen on soittanut aikoinaan Ismo Alanko Säätiössä 1998‒2001. Säännöllinen yhteistyö jatkuu edelleen ja uusi yhteisprojekti on parhaillaan valmisteilla.

Saana ja Inka Pohjonen

‒ Pohjonen esiintyy tyttäriensä kanssa sekä duona että triona. Saana soittaa rumpuja ja laulaa, Inka kitaraa ja laulaa.

Proton String Quartet

‒ Pohjonen antoi tärkeän sysäyksen kvartetin perustamiselle keväällä 2005, kun hän toivoi yhdysvaltalaiselta Kronos-kvartetilta saamansa sävellystilauksen innoittamana mahdollisuutta tiiviiseen yhteistyöhön myös suomalaisen jousikvartetin kanssa.

Rämsöön moottorimiehet

‒ Pohjonen luo musiikkia maaseudun ja maatalouden äänimaisemista ja on tehnyt moottorimiesten kanssa mm. Moottorisinfonian. Tampere-talossa miehet soittavat maamoottoreita, traktoreiden edeltäjiä, ensi kertaa lavalla.  Moottorimiehet ovat lähtöisin Vesilahden Rämsööstä.

Helsingin Nelsonin painijat

‒ Tampere-talossa mukana ovat Kosti Kerve (s. 1989) ja Rami Ahonen (s. 1986). Niin kutsuttu haitaripaini on Pohjosen vuosien suunnittelun tulos, joka pohjautuu haluun elvyttää pitkään unohduksissa ollut, suomalainen painiurheilun ja haitarimusiikin yhteistraditio. 1920-luvulta alkaen jokaiseen painiturnaukseen liittyi voimakkaasti elävä musiikki. Perinne hiipui vuosien myötä ja musiikki lakkasi soimasta painiturnauksissa 70-luvulla.

Tampere-talo on monipuolinen, laajaa asiakaskenttää palveleva kulttuurin, konserttien ja kokouspalveluiden tarjoaja. Se on Pohjoismaiden suurin kulttuuri- ja kongressikeskus, joka on toistuvasti valittu Suomen kongressitalojen kärkeen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki