Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Kapellimestari Dalia Stasevska saa musiikin Hulda Paulo -palkinnon

Paulon Säätiö

Kapellimestari Dalia Stasevska saa musiikin Hulda Paulo -palkinnon

Julkaistu: 16.10.2014 klo 16:00
Julkaisija: Paulon Säätiö

Paulon Säätiö palkitsee kapellimestari Dalia Stasevskan vaikuttavista säveltaiteen ansioista. Hulda Paulon nimeä kantava tunnustuspalkinto annetaan musiikin taitajille, jotka herättävät suuria odotuksia tulevaisuuden suhteen. Viidentuhannen euron suuruinen palkinto luovutetaan Stasevskalle 16.10.2014 Suomen Kansallisoopperassa.

Dalia Stasevska (s. 1984) tunnetaan yhtenä Suomen lahjakkaimmista nuorista kapellimestareista. Hän on useita vuosia kuulunut Sibelius-Akatemian kapellimestariluokan parhaimmistoon. Nuoresta iästään huolimatta hän on tarttunut vastuutehtäviin ja saanut työstään myös kansainvälistä tunnustusta.

Stasevska on johtanut useita suomalaisia orkestereita, mm. Avantia, Oulun Sinfoniaa ja Radion Sinfoniaorkesteria. Hän on toiminut kapellimestarina myös Savonlinnan Oopperajuhlilla. Stasevska johtaa tällä kaudella baletteja ja oopperoita Suomen Kansallisoopperassa.

Stasevskan tulevat debyytit kuullaan Sinfonia Lahden sekä Orchestre de Parisin kanssa tämän ja ensi vuoden aikana.

Tiedonjanoinen mestari

Tulevaisuudessa Dalia Stasevska toivoo pääsevänsä johtamaan yhä enemmän ulkomaisia orkestereita. Hänen pitkäjänteisimmät suunnitelmansa liittyvät kuitenkin kapellimestarin näkymättömään työhön: loputtomaan kirjallisuuden, kuvataiteiden ja musiikin tutkimiseen.

”Toivon jonain päivänäni todella osaavani johtaa Mozartia, Beethovenia, Schumannia, Mahleria tai vaikkapa Wagneria yhä syvällisemmin sekä monitasoisemmin”, Stasevska sanoo.

Kapellimestarin tärkeimmiksi taidoksi Stasevska nostaa psykologiset taidot – jotta voi tehdä erilaisten ihmisten kanssa taidetta.

”Kenties tärkeintä on olla tinkimätön itseänsä kohtaan, janota tietoa ja tarkkailla loputtomasti ympäristöänsä, ettei koskaan vajoaisi kaavamaisuuteen”, hän lisää.

Hulda Paulo -tunnustus

Hulda Paulo -palkinto jaetaan ansioituneelle säveltaiteen edustajalle, ja palkinnolla on sekä tunnustus- että kannustustarkoitus. Se myönnetään henkilöille, jotka ovat jo näyttäneet kykynsä ja taitonsa, mutta samalla herättävät suuria odotuksia tulevaisuuden suhteen.

Palkinnonsaajan valitsee Paulon Säätiön hallitus. Ensimmäinen palkinto jaettiin vuonna 1986. Nyt Stasevskalle myönnetty palkinto on järjestyksessä seitsemäs Hulda Paulo -palkinto.

Paulon Säätiön asiamies Yrjö Palotie, 0400 411800, yrjo.palotie(a)paulo.fi

Paulon Säätiön hallituksen jäsen, professori Gustav Djupsjöbacka, 040 595 7564, gustav.djupsjobacka(a)uniarts.fi

Kuvat:

Kokovartalokuva: Mirka Kleemola

Puolivartalokuva: Heikki Tuuli

Paulon Säätiö on yleishyödyllinen suomalainen säätiö, joka jakaa apurahoja lääketieteellisen tutkimustyön, liikesivistyksellisen tutkimus- ja koulutustyön sekä kuvataiteen ja säveltaiteen edistämiseksi. Lisäksi säätiö pyrkii edistämään näiden alojen toimintaa tukemalla Paulon lääketieteen symposiumin ja Kansainvälisen Paulon Sellokilpailun järjestämistä.

Säätiö perustuu Reko Paulon puolison Hulda Paulon ja heidän tyttärensä Marja Paulon testamenttiin.