Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Israelin filharmoninen orkesteri tuo Tampere-taloon tulkintansa mestariteoksista

Tampere-talo Oy

Julkaistu: 16.05.2014 klo 07:30
Julkaisija: Tampere-talo Oy

Syksyllä Tampere-talossa esiintyvän Israelin filharmonisen orkesterin (IPO) ohjelmisto on vahvistunut. Kansainvälinen huippuorkesteri esittää konserttiohjelmanaan musiikillisen johtajansa Zubin Mehtan johdolla vaikuttavat teokset Beethovenilta, Mozartilta ja Straussilta. Konsertti on 17. syyskuuta.

Beethovenin voimakas ja koskettava Egmont-alkusoitto syntyi vuonna 1810 Goethen Egmont-näytelmään, joka kuvasi Alankomaiden vapaussotaa 1500-luvulla. Siitä tuli myöhemmin Unkarin vallankumouksen (v. 1956) epävirallinen tunnus. Mozartin sinfonia nro 40 on yksi hänen tunnetuimmista ja rakastetuimmista tuotoksistaan. Konsertin päättää Straussin suuri sinfoninen runo, romanttinen Ein Heldenleben (Sankarin elämä). Se on omaelämäkerrallinen teos, jonka kuusi taitetta soitetaan tauotta yhteen.

Intialaissyntyinen Zubin Mehta (s. 1936) on maailman kysytyimpiä orkesteri- ja oopperakapellimestareita. Hän on tehnyt tiivistä yhteistyötä IPO:n kanssa jo vuodesta 1967 ja toiminut vuodesta 1977 kokoonpanon musiikillisena johtajana. IPO:n menestystarinan juuret ovat perustamisvuodessa 1936.

IPO:n vaikuttavia konsertteja kuullaan säännöllisesti kaikissa keskeisissä maailman kulttuurikeskuksissa ja arvostetuilla festivaaleilla. Vuosien varrella IPO on esiintynyt yhdessä maailman nimekkäimpien kapellimestareiden ja solistien kanssa. IPO:n ja Mehtan edellinen Suomen yhteisvierailu oli tiettävästi Rovaniemellä vuonna 1979.

Ludwig van Beethoven: Egmont-alkusoitto
Wolfgang Amadeus Mozart: Sinfonia nro 40 g-molli
Richard Strauss: Ein Heldenleben (Sankarin elämä)

Israelin filharmoninen orkesteri & Zubin Mehta
Ke 17. syyskuuta 2014 klo 19, Iso sali
Liput alk. 98/88/68 €, rajoitettu määrä opiskelijalippuja 35 €
Liput myynnissä Tampere-talon Lipputoimistossa ja Lippupisteessä

Tuottaja Suvi Leinonen, puh. 03 243 4216, suvi.leinonen@tampere-talo.fi

Arvostelijaliput: Tiedottaja Anne Sivula, puh. 050 466 6687, anne.sivula@tampere-talo.fi

Kuvagalleria

Tampere-talo on monipuolinen, laajaa asiakaskenttää palveleva kulttuurin, konserttien ja kokouspalveluiden tarjoaja. Se on Pohjoismaiden suurin kulttuuri- ja kongressikeskus, joka on toistuvasti valittu Suomen kongressitalojen kärkeen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki