Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Huippukäyrätorvisti Oulu Sinfonian puhaltajien viikon vieraana

Oulu Sinfonia

Huippukäyrätorvisti Oulu Sinfonian puhaltajien viikon vieraana

Julkaistu: 19.02.2016 klo 15:39
Julkaisija: Oulu Sinfonia

Oulu Sinfonia saa helmikuun viimeisellä viikolla vieraakseen kroatialaisen huippukäyrätorvisti Radovan Vlatkovićin. Torstain 25.2. konsertti soitetaan normaalista poiketen Tuomiokirkossa klo 19 ja kantaa nimeä Puhaltajien talvinen tervehdys. Konsertissa kuullaan erilaisille puhallinkokoonpanoille sävellettyä musiikkia alkaen Paul Dukasin (1865-1935) säveltämän, kuolemattomuuden tavoittelusta kertovan La Peri -baletin fanfaarista. Oulu Sinfonian puhaltajat esittävät lämminhenkisessä konsertissa myös esimerkiksi Beethovenin, Richard Straussin ja Carl Maria von Weberin musiikkia yhdessä Vlatkovićin kanssa.

Käyrätorvitaiteilija Radovan Vlatković on ikäpolvensa johtavia instrumentalisteja. Hän on esiintynyt ahkerasti solistina eri puolilla maailmaa ja tehnyt levytystensä ja opetuksensa myötä käyrätorvea soittimena tunnetuksi. Vuonna 1962 Zagrebissa syntynyt Vlatković on voittanut lukuisia kansallisia ja kansainvälisiä kilpailuja. Hän on esiintynyt Euroopan lisäksi Etelä- ja Pohjois-Amerikassa, Australiassa, Israelissa, Koreassa sekä Japanissa. Radovan Vlatković on ollut kiinnitettynä Berliinin radio-orkesteriin ja hän on toiminut käyrätorvensoiton professorina Stuttgartin musiikkikorkeakoulussa, vuodesta 1998 Salzburgin Mozarteumissa ja vuodesta 2000 Madridin Kuningatar Sofian mukaan nimetyssä musiikkikorkeakoulussa. Vlatković on palkittu moneen otteeseen lukuisista levytyksistään, jotka sisältävät esim. Mozartin ja Straussin konserttoja.

Lisätietoja: http://www.oulusinfonia.fi/konsertit-2/puhaltajien-talvinen-tervehdys.html

Kuvassa Oulu Sinfonian käyrätorvisektio (kuvaaja: Maiju Torvinen)

Oulu Sinfonia on Pohjois-Suomen ainoa ja EU-alueen pohjoisin sinfoniaorkesteri. Orkesterissa soittaa 61 ammattimuusikkoa ja ylikapellimestarina on vuodesta 2013 alkaen toiminut useissa kapellimestarikilpailuissa palkittu Johannes Gustavsson, jonka sopimus jatkuu aina kesään 2018 saakka. Gustavsson pitää erityisen tärkeänä tuoda esiin pohjoismaista musiikkia, minkä lisäksi Oulu Sinfonian ohjelmistossa on säännöllisesti tarjolla myös laaja kattaus eri aikakausien orkesterimusiikkia, lastenkonsertteja, oopperaa ja viihdettä.