Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Häiriötekijä-elokuvan ikärajana pysyi 12

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Häiriötekijä-elokuvan ikärajana pysyi 12

Julkaistu: 05.10.2015 klo 11:40
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö on omasta aloitteestaan uudelleenluokitellut Aleksi Salmenperän ohjaaman elokuvan Häiriötekijä (2015). Kuvaohjelmaluokittelija oli arvioinut kuvaohjelman ikärajaksi 12.

Elokuvan ikäraja ei muuttunut. Ikärajan perusteena ovat ahdistavuus sekä väkivaltainen ja seksuaalinen sisältö, joiden vaikutusta elokuvan komediallisuus ja sketsimäinen konteksti lieventävät.

KAVI muistuttaa, että ikärajojen perusteena on aina sisältöjen mahdollinen haitallisuus tietyn ikäisen lapsen kehitykselle. Ikärajat eivät koskaan ota kantaa elokuvan sopivuuteen tai suosittele elokuvaa tietyn ikäisille.

KAVI tiedottaa ikärajoista sivustolla Ikärajat.fi.

Erityisasiantuntija Teppo Esko, teppo.esko@kavi.fi, puh. 0295 338 012

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki