Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » G.F.Händelin Messias-oratorio kajahtaa suuren kuoron voimalla su 13.3. klo 18 lyhentämättömänä versiona Olarin kirkossa Espoossa.

Espoon seurakunnat

Julkaistu: 21.01.2016 klo 15:32
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Messias-oratoriota esitetään monina eri versioina johtuen sävellyksen alkuaikojen esitysolosuhteista: Händel muutti sävellystään esittäjien kykyjen mukaan. Olarin kirkossa koko komeus kuullaan lyhentämättömänä versiona. Mukana kamarikuorot Wähäpaimen ja Vox Lapsus sekä barokkiorkesteri Storia, johtaa Erkki Rautio. Solisteina Sari Rautio, sopraano, David Hackston, altto, Niall Chorell, tenori ja Elja Puukko, basso.

Georg Friedrich Händelin (1685-1759) säveltämä Messias-oratorio on kokoelma raamatullisia tekstejä, mosaiikkimainen kertomus Kristuksen syntymästä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Libreton kirjoitti englantilainen aristokraatti, taiteiden suosija Charles Jennens (1700-1773). Vaikka teos onkin majesteettisuudessaan mykistävä, kerrotaan Händelin käyttäneen sävellystyöhönsä hämmästyttävän vähän aikaa - vain kolmisen viikkoa!

Jos sävellystyö sujuikin ripeästi, on esittäjistö suuritöisen haasteen edessä: virtuoosisuutta, säihkettä, tummia sävyjä ja mieleen painuvia melodioita. Tunnetuin teoksen osa Halleluja kajahtaa suuren kuoron voimalla melkoisena elämyksenä Olarin kirkkosalin hienossa akustiikassa, joskin oratorion kaikkia osia voisi luonnehtia helmiksi niiden kauneuden ja säkenöinnin ansiosta.

Messias-oratorio esitettiin ensimmäisen kerran Dublinissa 13.4.1742 säveltäjän johdolla. Kuorossa lauloi noin 20 laulajaa solistit mukaan lukien. Vuosien 1742 ja 1754 välisenä aikana Händel johti teoksensa 36 kertaa. Johtuen solististen valmiuksien tai solistien saatavuuden vaihtelusta, Händel muunteli joitakin teoksen osia tai kirjoitti niitä jopa uusiksi. Tästä syystä ei ole olemassayhtä ainoata oikeaa versiota teoksesta, vaan nykyäänkin esityksissä varioidaan ja jopa lyhennellään kokonaisuutta.

G.F.Händel: Oratorio Messias
Sunnuntaina 13.3.2016 klo 18 Olarin kirkossa, Olarinluoma 4.
Liput 15/20 €.
Lippuja voi ostaa kuorolaisilta sekä ovelta ennen esitystä.

Lisätietoja: Sari Rautio, Olarin seurakunnan A-kanttori, sopraano 040 513 0859, sari.rautio@evl.fi

#oratoriomessias
Espoonseurakunnat.fi/tapahtuu
Facebook: olarinseurakunta
Instagram: kirkkoespoossa

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.