Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Ericsson: Striimaus on jo lähes yhtä suosittua kuin perinteinen televisionkatselu

Ericsson

Julkaistu: 10.09.2014 klo 10:23
Julkaisija: Ericsson

Suoratoistona tapahtuva eli striimattu videokatselu on saavuttamassa suosiossa perinteisen television. Ericssonin tuoreen tutkimuksen mukaan suoratoistovideoita katsoo useita kertoja viikossa jo 75 prosenttia katselijoista, ja perinteistä, lineaarista televisiota vain hiukan useampi (77 prosenttia).

Tunneissa mitattuna liikkuva pyörii edelleen eniten perinteisesti tv-ruudulla, mutta videokatselu älypuhelimella ja tabletilla on viimeisten parin vuoden aikana lisääntynyt. Ericssonin mukaan tämä ei kuitenkaan tarkoita, että ihmiset olisivat valmiita tinkimään videokuvan laadusta. Erinomaista HD-kuvanlaatua pidetään televisio- ja videopalveluiden ominaisuuksista kaikkein tärkeimpänä – se on yli 60 prosentin mielestä hyvin tärkeää. Taakse jäävät esimerkiksi mainoksettomuus, sisältöjen tuoreus ja tekstityksen saatavuus.

Tiedot selviävät Ericsson ConsumerLabin vuosittaisesta TV and Media -tutkimuksesta, joka toteutettiin nyt viidettä kertaa. Tutkimusta varten tehtiin yhteensä 23 000 haastattelua 23 eri maassa.

Toiveet ja käyttötottumukset vaihtelevat sisällön mukaan

Tutkimustulokset tukevat ajatusta siitä, että televisionkatselu ja siihen liittyvät liiketoimintamallit ovat isossa murroksessa.

”Siirtyminen helppokäyttöisiin, kiinteään kuukausimaksuun perustuviin ja monella eri laitteella toimiviin on-demand-palveluihin on ilmiö. Toisaalta tutkimuksesta selviää, että kuluttajien toiveet ja käyttötottumukset vaihtelevat sisällön mukaan. Perinteisemmällä televisiokatselulla on yhä tärkeä rooli, kun puhutaan esimerkiksi live-urheilusta, ja elokuvilta odotetaan erilaista kuvanlaatua kuin uutisilta. Tämä tulee muuttaamaan tapaa, jolla mediatalot ja lähetyspalveluiden tuottajat julkaisevat sisältönsä eri päätelaitteille”, sanoo Joachim Bergman, Ericssonin lähetys- ja mediahallintapalveluiden kansainvälinen johtaja.

Kuva liikkuu, myös mukana

TV- ja videokuvaa katsotaan vielä pääsääntöisesti kotona, mutta erityisesti 16–24-vuotiaiden joukossa liikkuva kuva alkaa kulkea mukana myös työmatkalle, töihin, kouluun ja ystävien luokse. Lähes joka viides katselija (19 prosenttia) on nyt myös valmis maksamaan siitä, että pystyy katsomaan haluamiaan videosisältöjä missä tahansa, eri laitteilla. Kaksi vuotta sitten määrä oli neljänneksen pienempi.

Useampi kuin joka kolmas (36 prosenttia) vastaaja ilmoittaa keskeyttävänsä ohjelman katselun yhdellä laitteella jatkaakseen sitä myöhemmin toisella vähintään viikoittain.

Ericssonin TV and Media 2014 -raportti perustuu 23 000 verkkohaastatteluun, jotka tehtiin laajakaistan käyttäjien keskuudessa yhteensä 23 maassa. Tutkimuksen tulokset edustavat yli 620 miljoonan ihmisen näkemyksiä. Mukana olivat Brasilia, Arabiemiraatit, Chile, Espanja, Etelä-Korea, Indonesia, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Kanada, Kiina, Kreikka, Malesia, Meksiko, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Singapore, Taiwan, Turkki, Venäjä ja Yhdysvallat. Aineistoa täydennettiin 22 kotihaastattelulla San Fransiscossa, Lontoossa ja Tukholmassa sekä asiantuntijahaastatteluilla. Ericsson ConsumerLab tutkii kuluttajien käyttäytymistä ja ICT-tuotteiden ja -palveluiden käyttöä.

TV and Media 2014 -raportti kokonaisuudessaan:

Eri videomedioiden viikoittainen katselu (klikkaa suuremmaksi):

Eri videosisältöjen roolit (klikkaa suuremmaksi):

Milla Nummenpää
Viestintäjohtaja, Ericsson
Puh. 09 299 2556 / 044 299 2556
milla.nummenpaa@ericsson.com

Ericssonin näkemyksiä ja tutkimustietoa liittyen yhteiskuntien verkottumiseen ja urbaanin elämän muuttumiseen:
www.ericsson.com/thinkingahead/networked_society/city-life

Painolaatuiset kuvat ja lähetyslaatuiset videot lehdistön käyttöön:
www.ericsson.com/press

Ericsson on maailman johtava viestintäteknologioiden ja -palvelujen tarjoaja, joka rakentaa eturintamassa verkottunutta yhteiskuntaa. Meillä on pitkät asiakassuhteet maailman suurimpien teleoperaattorien kanssa, minkä ansiosta ihmiset, yritykset ja yhteiskunnat voivat paremmin hyödyntää mahdollisuuksiaan  ja luoda kestävämpää tulevaisuutta.

Palvelumme, ohjelmistomme ja infrastruktuurimme – erityisesti mobiilin, laajakaistan ja pilviteknologian osalta – auttavat tietoliikenne- ja muita aloja menestymään liiketoiminnassaan, toimimaan tehokkaammin, parantamaan käyttäjäkokemusta ja tarttumaan uusiin tilaisuuksiin.

Yli 110 000 ammattilaistamme sekä asiakkaamme 180 eri maassa tekevät meistä maailmanlaajuisen teknologia- ja palvelujohtajan. Tukemamme verkot yhdistävät yli 2,5 miljardia käyttäjää, ja niiden kautta kulkee 40 prosenttia maailman mobiililiikenteestä. Investoimalla tutkimukseen ja kehitykseen varmistamme, että ratkaisumme ja asiakkaamme pysyvät eturintamassa.

Vuonna 1876 perustetulla Ericssonilla on pääkonttori Tukholmassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli 34,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria (227,8 miljardia Ruotsin kruunua). Ericsson on listattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä ja New Yorkin NASDAQissa.

Suomen Ericsson työllistää noin 950 osaajaa, ja yrityksen päätoimipiste on Kirkkonummella. Toiminta Suomessa pohjautuu kolmeen vahvaan osaamisalueeseen: tutkimukseen ja tuotekehitykseen, paikallisia asiakkaita palvelevaan myyntiin ja palveluorganisaatioon, joka keskittyy sekä paikallisiin että kansainvälisiin asiakkaisiin. Suomen Ericsson sijoittui Great Place To Work -organisaation vuoden 2014 Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksessa sijalle kolme suurten yritysten sarjassa.

www.ericsson.com
www.ericsson.com/news