Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » EMMA julkaisi Suomen ensimmäisenä museona oman mobiiliaplikaation

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMA julkaisi Suomen ensimmäisenä museona oman mobiiliaplikaation

Julkaistu: 06.11.2014 klo 16:10
Julkaisija: EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMA - Espoon modernin taiteen museo on julkaissut Suomen ensimmäisenä museona oman mobiiliapplikaation, joka on ollut ladattavissa jo Espoo-päivästä 30.8.2014 lähtien Applen AppStoresta iPhone- ja iPad-laitteille. Aplikaation viimeiset päivitykset tehtiin lokakuun 2014 lopussa.

EMMAn mobiiliapplikaatio tarjoaa käyttäjälleen paitsi tietoa EMMAn näyttelyistä ja ajankohtaisista tapahtumista, myös Espoon kaupungin alueella toimivan 28 teoksen laajuisen Taidesuunnistuksen. Taidesuunnistus on gps-paikannusta ja pelillisiä ominaisuuksia hyödyntävä ominaisuus, joka tuo käyttäjälleen mahdollisuuden suunnistaa Espoossa eri julkisten taideteosten äärelle ja saada niistä lisätietoa ollessaan teoksen läheisyydessä. Lisäksi aplikaatio palkitsee käyttäjiään ajan ja paikan mukaan tarjottavilla yllätysteoksilla. EMMAssa aplikaatiota voi hyödyntää sen sisältämällä qr-koodilukijalla, jolla voi lukea tietoja esillä olevista teoksista sekä taiteilijoista.

EMMAn mobiiliapplikaation hankinnan taustalla oli tavoite palvella paremmin sekä nykyisiä että uusia museoyleisöjä myös Näyttelykeskus WeeGeellä toimivien näyttelytilojen ulkopuolella. Palvelulla haluttiin laajentaa ja syventää museokokemusta sekä tarjota palveluita merkittävässä kasvussa oleville mobiilialustoille. Mobiilioptimoidut verkkosivut ja erilaiset sosiaalisen median palvelut ovat olleet EMMAssa jo pitkään käytössä. Hankkeen käynnistämisen taustalla oli EMMAn strategia toimia edelläkävijänä ja museokokemuksen laajentamiseen pyrkivänä taidemuseona.

Mobiilisovelluksen EMMAlle toteutti Taiste, joka valittiin toteuttajaksi kilpailutuksen kautta. Kehitysvaiheessa sovellusta olivat esitestaamassa EMMAn vuosikortin haltijat, EMMA-klubilaiset.

EMMA - Espoon modernin taiteen museo Applen AppStoressa: https://itunes.apple.com/us/app/emma/id909688062?mt=8

Pertti Lähteenmäki, ICT-päällikkö, EMMA.
pertti.lahteenmaki@emma.museum, p. 050 564 9595

Pressikuva: http://kuvat.emma.museum/kuvat/Lehdistokuvat-Press/Mobiili/
salasana: emmamuseum

Lisätietoa EMMA-lehdessä s. 28-29:

EMMA - Espoon modernin taiteen museo on yksi Suomen merkittävimmistä taidemuseoista. EMMAn näyttelytilat on jaettu Saastamoisen säätiön taidekokoelman sekä vaihtuvien näyttelyiden kesken. EMMAn kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. EMMA sijaitsee Espoon Tapiolassa Näyttelykeskus WeeGeellä.