Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » 1920-luvun yleisömenestys Anna-Liisa julkaistaan DVD:nä

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

1920-luvun yleisömenestys Anna-Liisa julkaistaan DVD:nä

Julkaistu: 02.10.2014 klo 08:54
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Minna Canthin näytelmään perustuva Anna-Liisa (1922) julkaistaan 17.10.2014 elokuva-arkiston restauroimana versiona DVD:llä. Lehdistötilaisuus järjestetään Helsingissä 15.10.

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) ja Finnkinon julkaisema mykkäelokuva on pyritty saattamaan siihen muotoon kuin se oli lähes sata vuotta sitten. Musiikkina kuullaan Welho-trion improvisoitua musiikkia, joka on taltioitu 2013 Forssan mykkäelokuvapäivillä.

Minna Canthin viimeiseen näytelmään perustuva, Teuvo Puron ohjaama filmatisointi oli yleisömenestys. Se oli vuoden 1922 ylivoimaisesti katsotuin kotimainen elokuva ja se myytiin mm. Ruotsiin, Norjaan ja Yhdysvaltoihin. Anna-Liisa oli ensimmäinen suomalainen elokuva, jonka Valtion filmitarkastamo kielsi lapsilta. Elokuva kertoo Kortesuon talon vanhemmasta tyttärestä Anna-Liisasta, joka on syyllistynyt lapsenmurhaan.

Restauroinnissa elokuvaa varten valmistettiin alkuperäisten mallien mukaiset uudet välitekstit. Kopion korjaamisen jälkeen se digitoitiin 2K-resoluutiolla. Kuvasta poistettiin naarmuja, roskia ja välkettä. Heiluva kuva stabiloitiin ja lopuksi värisävytettiin alkuperäisen kaltaiseksi. Oikea esitysnopeus on saatu tuplaamalla ruutuja.

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on aiemmin julkaissut mykkäelokuvasarjassaan Pohjalaisia (1925), Mustalaishurmaaja (1929) ja Laveata tietä (1931).

Julkaisutilaisuus Kino Tuliossa (Sörnäisten rantatie 25 A, Helsinki) 15.10.2014 klo 13.00. Tilaisuudessa esitetään elokuva Anna-Liisa digitaalisena 2K-kopiona. Yleisölle vapaa pääsy.

Lisätietoja elokuvasta http://www.elonet.fi/fi/elokuva/117257
Näyte elokuvasta on vapaasti käytettävissä osoitteessa: https://vimeo.com/107449603
Lisää pressi-aineistoa KAVIn SFTP-palvelimella: sftp://apollo.kavi.fi
käyttäjätunnus: pressi / salasana: press1
Aineiston ladataksesi tarvitset FTP-ohjelman (esim. ilmainen https://filezilla-project.org).

Jani Jäderholm/KAVI: jani.jaderholm@kavi.fi
Tommi Partanen/KAVI: tommi.partanen@kavi.fi, p. 09-615 40230

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki