Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Valtion metsiä ja soita on suojeltava lisää

Suomen luonnonsuojeluliitto

Valtion metsiä ja soita on suojeltava lisää

Julkaistu: 27.07.2015 klo 07:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnonsuojeluliitto vaatii hallitukselta metsien ja soiden suojelun jatkamista valtionmailla.

"Hallitusohjelmassa on selvä kirjaus siitä, että valtionmaiden suojelua jatketaan", muistuttaa Luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava. "Erityisesti suojelua jatketaan suojelemattomien, mutta tällä hetkellä metsätalouden ulkopuolelle jätettyjen metsien METSO-suojelulla. Kirjauksesta on hyvä jatkaa myös valtion soiden lisäsuojelua."

"Nykyisessä taloustilanteessa valtionmaiden lisäsuojelu on välttämätöntä", Sulkava korostaa. "Valtion roolia korostaa se, että vapaaehtoiset yksityismaiden suojelukeinot ajetaan rahoituksen puutteessa käytännössä alas. Paljon kehuttu METSO-metsiensuojeluohjelmakin jää käytännössä tauolle, koska rahoitus putoaa tämän vuoden jälkeen rajusti."

"Hallitusohjelman valtionmaiden suojelukirjausta tulee soveltaa niin, että nykyisiin tai perusteilla oleviin suojelualueisiin suoraan rajoittuvat sekä muut luontoarvoja sisältävät metsätalouskäytön ulkopuoliset alueet liitetään suojelualueisiin. Vastaavasti nykyisistä suojelualueista erillään sijaitsevat, mutta itsessään METSO-kriteerit täyttävät ja laajuudeltaan suojelualueeksi riittävän laajat luontokohdekeskittymät sekä muut valtakunnallisesti arvokkaat valtionmaiden metsäkohteet tulee perustaa uusiksi lakisääteisiksi suojelualueiksi."

Valtion metsien suojelun lisäksi edellisellä hallituskaudella kesken jäänyt soidensuojelun täydennysohjelma tulee laajapohjaisen valmistelun päätteeksi aloittaa syyskaudella. "Tässäkin ensimmäinen vaihe on valtion jo omistamien valtakunnallisesti arvokkaiden suoalueiden perustaminen lakisääteisiksi suojelualueiksi", Sulkava muistuttaa.

"Valtion päätösten pitäisi perustua faktoihin ja huolelliseen valmisteluun. Siksi on vähintäänkin kummallista, että valtion liikelaitos Metsähallituksen pääjohtaja Esa Härmälä tekee propagandistista metsäpolitiikkaa (esimerkiksi Radio Suomi 17.7.2015), joka sisältää tuulesta temmattuja lukuja ja väärän viitekehyksen", Sulkava arvostelee.

"Härmälän väitteet, että Kainuun metsistä ”liki viidennes” olisi suojeltu ja että siitä johtuen sahat kärsisivät tukkipulasta, ovat epätosia”, Sulkava toteaa. "Metsätilastollisen vuosikirjan mukaan Kainuun metsä- ja kitumaista oli vuoden 2014 lopussa tiukan suojelun piirissä 5,2 % ja varovaiset hakkuut sallivan suojelun tai muun rajoitetun metsätalouden piirissä noin 4,8 %. Yhteensäkään nämä eivät ole lähelläkään Härmälän väittämää määrää. Kainuun ja Kuusamon sahojen puunsaannin kannalta puolestaan suurin merkitys on sillä, miten Metsähallitus nykyisiä metsätalouden piirissä olevia metsiään jatkossa kehittää: Pyritäänkö niissä laadukkaan tukkipuun tuottamiseen vai kasvatetaanko räkämänniköitä selluteollisuuden tarpeisiin?"

- puheenjohtaja Risto Sulkava, puhelin 050 5602 113

Tapani Veistola