Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Uusi metsälaki ei turvaa talousmetsien monimuotoisuutta

Suomen luonnonsuojeluliitto

Uusi metsälaki ei turvaa talousmetsien monimuotoisuutta

Julkaistu: 13.06.2013 klo 17:50
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto ei ole tyytyväinen hallituksen esitykseen uudeksi metsälaiksi.

”Lakiuudistukselle asetettiin tavoite turvata metsäluonnon monimuotoisuus nykyistä paremmin. Se ei esityksessä toteudu”, toteaa Luonnonsuojeluliiton suojeluasiantuntija Risto Mustonen.

Lakiesitys esimerkiksi sallii varovaiset poimintahakkuut talousmetsien erityisen tärkeissä elinympäristöissä eli METE-kohteissa, vaikka niiden ensisijainen tarkoitus on nimenomaan turvata vaateliaiden eliölajien säilyminen.

”Metsälain tarkoittamia erityisen tärkeitä elinympäristöjä on ylipäätään todella vähän, ja ne ovat kooltaan jo valmiiksi pieniä, keskimäärin noin 0,6 hehtaaria. Niissä ei ole mahdollista tehdä edes varovaisia hakkuita muuttamatta kohteiden arvokkaita ominaispiirteitä”, Mustonen sanoo. ”Uudessa laissa puuntuotanto ja hakkaaminen ovat siis normi myös arvokkaissa elinympäristöissä.”

Suomen luonnonsuojeluliiton mukaan lakiehdotuksessa ei huomioida uusia elinympäristötyyppejä riittävästi. Esimerkiksi useat talousmetsien korpityypit jäävät vaille lain suojaa jatkossakin.

Lakiesitys ei myöskään säätele millään tavalla jatkuvasti lisääntyvää energiapuun korjuuta. Laajamittaisella hakkuutähteiden korjuulla ja kantojen nostolla on merkittäviä ja pitkälti vielä tutkimattomia vaikutuksia metsäluonnolle ja maaperälle.

Myönteisenä Suomen luonnonsuojeluliitto pitää metsänuudistamisvelvoitteen poistamista aikoinaan ojitetuilta soilta, jotka ovat osoittautuneet puuntuotantoon kelpaamattomaksi. Myös avohakkuisiin perustuvalle metsätaloudelle uusi lakiesitys tuo joitain tervetulleita vaihtoehtoja.

Lisätiedot:

• Risto Mustonen, suojeluasiantuntija, p. 0400 687 856, risto.mustonen@sll.fi