Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Teknisessä kaupassa vahvaa kasvua ensimmäisellä neljänneksellä

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Teknisessä kaupassa vahvaa kasvua ensimmäisellä neljänneksellä

Julkaistu: 28.04.2011 klo 13:00
Julkaisija: Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Teknisessä kaupassa myynnin kasvu jatkui ensimmäisellä neljänneksellä odotetun nopeana: kasvua edellisestä vuodesta kertyi 26 prosenttia. Korkein kasvuprosentti, 35, mitattiin raaka-ainekaupassa. Siinä hintakehityksen merkitys myynnin kasvulle oli huomattavan suuri; myynnin volyymit ovat kehittyneet maltillisemmin.

– Osaltaan korkeaa kasvuprosenttia selittävät alkuvuoden 2010 heikot myyntiluvut, Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen toimitusjohtaja Markku Uitto muistuttaa.

Teknisen kaupan myynti lähti vahvaan koko viime vuoden jatkuneeseen kehitykseen keväällä 2010. Teollisuuden koneiden ja laitteiden myynti jatkoi loppuvuoden 2010 tahdissa, ja myynti lisääntyi 30 prosenttia. Tuotantotarvikkeissa kasvu jopa nopeutui loppuvuoden tilanteesta ja oli 30 prosenttia.

– Toimialojen kehityksessä näkyy selvästi tehdasteollisuuden elpyminen ja kapasiteetin parempi käyttöaste, Uitto huomauttaa.

Tilaussaanti on parantunut, vaikka tilauskannat vielä paikoitellen ovat melko lyhyitä ja asiakkaiden käyttäytymisessä on varovaisuutta.

TAANTUMASTA TAVARAPULAAN?

Taantuman vuoksi päämiehet ajoivat tuotantokapasiteettia nopeasti alas ja varastoja purettiin koko toimitusketjussa. Talouden elvyttyä kysyntä on lisääntynyt nopeasti, ja toimittajat ovat priorisoineet kehittyvien maiden tarpeita Suomen kustannuksella. Tämä on johtanut tuotteiden saatavuusongelmiin. Kotimaiset asiakkaat ovat reagoineet hitaasti, mikä on pahentanut tilannetta. Nyt olisi tärkeää yhteistyössä ennakoida tulevaa kysyntää, jotta teknisen kaupan toimittamien tuotteiden saatavuus voitaisiin taata. Useiden komponenttien ja tarvikkeiden toimitusajat ovat venyneet, minkä pelätään hidastavan myynnin kasvua.

LÄHITULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Tulevaisuuden suhteen jäsenyritykset ovat luottavaisia. Seuraavan neljänneksen aikana myynnin kasvuun uskoi 81 prosenttia huhtikuun suhdannekyselyn vastaajista, kun osuus maaliskuussa oli 75 prosenttia. Seuraavan vuoden aikana myynnin kasvuun uskoi 80 prosenttia vastaajista; maaliskuussa kasvua odotti 87 prosenttia vastaajista. Lasku johtui raaka-ainekaupan näkymien maltillistumisesta; muilla toimialoilla odotukset olivat huhtikuussakin huippulukemissa.

Puolet yrityksistä arvioi henkilöstömäärän kasvavan seuraavan vuoden aikana. Tarjouspyyntöjen odotti lisääntyvän 61 prosenttia yrityksistä. Odotukset seuraavan neljänneksen tilaussaannista ovat vakaita: lisäystä odotti 70 prosenttia. Seuraavan vuoden tilaussaantia koskevissa arvioissa sen sijaan näkyy samansuuntainen kehitys kuin myyntiodotuksissakin. Tilausmäärän kasvua odottavien yritysten osuus laski huhtikuussa 75 prosenttiin maaliskuun 84 prosentista. Huhtikuun kyselyyn osallistui 179 yritystä, joiden osuus koko yhdistyksen myynnistä oli 73 prosenttia.

Teknisen kaupan myynti 1.1.–31.3.2011

Myynti 2011 (1 000 €, alv 0)

Muutos-% ed. vuodesta

Raaka-ainekauppa

34,8

Teollisuuden investointitavarat

29,9

Rakentaminen

17,1

Tuotantotarvikkeet

30,0

Kuluttajakauppa ja autoalan jälkimarkkina

16,9

Tekninen Kauppa yhteensä

1 966 692

26,1

Toimitusjohtaja Markku Uitto

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

markku.uitto(at)tekninen.fi

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys edustaa noin neljääsataa alan yritystä. Ne työllistävät yhteensä 20 000 henkeä. Jäsenyritykset toimivat useilla eri teollisuudenaloilla, kuten raaka-ainekaupassa sekä teollisuuden ja rakennusalan koneiden ja laitteiden toimittajana.