Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Suitian kartanolinna ja maa-alueet saavat uudet omistajat

Senaatti-kiinteistöt

Suitian kartanolinna ja maa-alueet saavat uudet omistajat

Julkaistu: 25.05.2015 klo 12:03
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt on tänään 25.5. allekirjoittanut kauppakirjan Siuntiossa sijaitsevan Suitian kartanolinnan ja siihen liittyvien maa- ja metsäalueiden myynnistä rakennuksineen.  Ostajina ovat Antti Herlin, Gustav Rehnberg ja Henrik Rehnberg sekä ostajien perustamat yhtiöt.  Kauppahinta on 11,7 miljoonaa euroa.  Kauppa vaatii toteutuakseen vielä eduskunnan hyväksynnän.

”Olemme erittäin tyytyväisiä kaupan syntymiseen. Ostajilla on kykyä ylläpitää ja kehittää kansallisesti merkittävää kulttuuriympäristöä. Heillä on myös vuosikymmenten kokemus maa- ja metsätalouden kestävästä harjoittamisesta ja selvä näkemys toiminnan jatkamisesta”, toteaa toimitusjohtaja Jari Sarjo Senaatti-kiinteistöistä.

Kaiken kaikkiaan rakennuksia alueella on yli 60 ja maata noin 726 hehtaaria. Päärakennuksessa eli linnassa on 1 300 neliömetriä tilaa. Linna on hyvin säilynyt, ja se on peruskorjattu vuosina 1997−1999.

Ostajien tarkoituksena on jatkaa normaalia maa- ja metsätalouden harjoittamista ja huolehtia historiallisesta rakennuskannasta. Ostajat haluavat rauhassa selvittää linnan käyttöä ja ovat avoimia myös mahdollisille yhteistyöehdotuksille. Linna soveltuu edelleen sekä asumiseen että erilaisten tilaisuuksien järjestämiseen.

Myynti tarjousten perusteella

Valtion toimintatavan mukaisesti Senaatti-kiinteistöt myi Suitian tarjousten perusteella.  Valtio voi myydä kiinteistöomaisuuttaan vain käypään hintaan.  Yli 10 milj. euron arvoisista kaupoista tarvitaan lisäksi eduskunnan päätös luovutuslain mukaisesti.

Ainutlaatuinen kohde – komea historia

Suitian kartanolinnalla on ainutlaatuisen kiinnostava historia. Tila perustettiin vuonna 1420, ja se siirtyi 200 vuoden ajaksi suuraateliselle Fleming-suvulle. Valtaneuvos Erik Fleming rakennutti kartanolinnan 1540-luvulla, ja sotamarsalkka Claes Fleming omisti tilan vuosina 1560 - 1597.  Suitia siirtyi Suomen valtion omistukseen vuonna 1934. Linna on vanhin Suomessa säilynyt rakennustyyppinsä edustaja.   Myös linnaa ympäröivä puisto on peräisin 1500-luvulta.

Suitia on suojeltu kohde, ja uusien omistajien tulee ottaa huomioon kiinteistön kulttuurihistorialliset ominaispiirteet ja suojelutilanne. Senaatti-kiinteistöt on teettänyt Suitiasta rakennushistoriallisen selvityksen, joka tukee kohteen ominaispiirteiden, säilyneisyyden ja merkityksen arviointia sekä suojelun tarpeiden sekä tavoitteiden määrittämistä.

Suitia on ollut viimeksi Helsingin yliopiston käytössä vuoteen 2006 saakka.  Valtiolla ei ollut kiinteistöille enää käyttöä, joten se laitetiin myyntiin valtion kiinteistöstrategian mukaisesti.

Kartanolinnaan voi tutustua verkkosivustolla www.suitiankartano.fi

Kuvamateriaalia Suitiasta voi ladata Senaatti-kiinteistöjen kotisivuilta aineistopankista

Myyntipäällikkö Esa Pentikäinen, Senaatti-kiinteistöt p. 0205 811 767

Markku Laulumaa, perustettavan Suitian Linna Oy:n hallituksen puheenjohtaja p. +358407041843.

Senaatti-kiinteistöt on valtion työympäristö- ja toimitila-asiantuntija, jonka tehtävänä on vastata myös valtion kiinteistövarallisuuden myynneistä. Senaatti-kiinteistöt on julkinen toimija, joka noudattaa myynneissä avointa ja syrjimätöntä menettelyä. Kohteet myydään pääsääntöisesti tarjousten perusteella. Suoria hintaneuvotteluja Senaatti-kiinteistöt voi käydä vain kuntien kanssa.  Senaatti-kiinteistöjen hallitus päättää kaikista kiinteistökaupoista 5 miljoonaan euroon saakka. Sen jälkeen toimivalta siirtyy maan hallitukselle, ja yli 10 milj. euron kaupoista päättää eduskunta.  Lisätietoja www.senaatti.fi ja www.senaattimyy.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki