Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Puuta liikkeelle -seminaari puhuttaa alan asiantuntijoita Jyväskylässä

TTS Työtehoseura

Puuta liikkeelle -seminaari puhuttaa alan asiantuntijoita Jyväskylässä

Julkaistu: 14.03.2016 klo 09:09
Julkaisija: TTS Työtehoseura

TTS Työtehoseuran järjestämä Puuta liikkeelle -seminaariin keräsi Jyväskylään monipuolisen joukon alan asiantuntijoita keskustelemaan, kuinka 10 miljoonaa lisäkuutiota saadaan liikkeelle ja minkä pitäisi muuttua. Alan kärkivaikuttajat nostivat esiin useita kehittämiskohteita.

Työtehoseuran toimitusjohtaja Juha Ojala korosti avauspuheenvuorossaan vahvasti sitä, että entistä tarkemman metsävaratiedon käyttöönotto muodostaisi metsäalalla valtavan tuottavuutta kasvattavan digiloikan: ”Valtio panostaa vuosittain 10 miljoonaa euroa metsävaratiedon keruuseen ja ylläpitoon. Kohdistamalla rahoitus tiedon ajantasaistamiseen jo käytössä olevalla laserkeilaustekniikalla voitaisiin siirtyä kokonaan jopa puukohtaiseen täsmätietoon.”

Valtion rahoitus kannattaisi kohdentaa keilaindatan päivittämiseen nopealla muutaman vuoden kierrolla ja tämä täsmätieto olisi alan toimijoiden käytettävissä. Puun ostajat, metsänhoitoyhdistykset ja palveluyrittäjät tarjoavat jo nyt kehittyneitä sovelluksia metsänomistajien käyttöön ja niitä voisi vielä merkittävästi parantaa, jos ajantasaista keilaindataa olisi käytössä. Valtion ei enää tarvitsisi kohdentaa verovaroja sovellusten kehittämiseen.

Varsinainen digiloikka ja tuottavuushyppy syntyisi siitä, että Metsäkeskus keskittyisi keilaindatan tuottamiseen sekä jakeluun ja hyödyntäisi sitä tehokkaasti myös omassa lainvalvontatyössään. Myös lainvalvontatyö tehostuisi tuoreella täsmätiedolla merkittävästi. Samanaikaisesti alan muut toimijat voisivat luottaa ajantasaiseen keilaindataan ja luoda puunmyyjille entistä parempia palveluja.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Juha Ojala, Työtehoseura, puh: 050 5673 908

TTS Työtehoseura on valtakunnallinen koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatio, joka kouluttaa vuosittain noin 10000 opiskelijaa eri alojen ammattilaisiksi. Koulutustoiminnan lisäksi TTS Työtehoseura tutkii ja kehittää noin 100 vuosittaisen projektin avulla työmenetelmien toiminnallisuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki