Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » MAASEUDUN TULEVAISUUS 100 VUOTTA – HISTORIATEOS KERTOO MENESTYSTARINAN

Maahenki Oy

MAASEUDUN TULEVAISUUS 100 VUOTTA – HISTORIATEOS KERTOO MENESTYSTARINAN

Julkaistu: 19.10.2016 klo 12:20
Julkaisija: Maahenki Oy

Tiedote 19.10.2016

Tänä vuonna 100 vuotta täyttävä Maaseudun Tulevaisuus on lukijamäärältään maamme toiseksi suurin sanomalehti. Vaikka sen perinteinen tilaajakunta – maatalousväestö – on pienentynyt tuntuvasti, lehti on saanut paljon uusia lukijoita, myös kaupungeista.

Pellervo-Seura perusti Maaseudun Tulevaisuuden välittämään tietoa yhteiskunnallisista ja taloudellisista asioista maaseudun väestölle autonomian ajan Suomessa. Lehden toisena tarkoituksena oli kehittää maaseudun sivistyksellistä tarjontaa ja tasoa. Sen ensimmäinen, näytenumero ilmestyi aikakauslehtikoossa lokakuussa 1916.

Maaseudun Tulevaisuus siirtyi pian Maataloustuottajain Keskusliiton omistukseen ja äänenkannattajaksi. Lehti seurasi tiiviisti maaseudun aseman muutosta maataloustuottajien näkökulmasta. Maataloustulopolitiikassa lehti integroitiin osaksi MTK:n edunvalvontaa erityisesti toisen maailmansodan jälkeen.

Suomen EU-jäsenyys muutti maatalouspolitiikan täysin. Muutos heijastui merkittävästi myös Maaseudun Tulevaisuuden toimituksellisiin painotuksiin, sillä muut kotimaiset tiedotusvälineet eivät seuranneet aihepiiriä aktiivisesti Suomen näkökulmasta.

2000-luvulla Maaseudun Tulevaisuus on siirtynyt maaseudun talous- ja yleislehden suuntaan. Lehden nykyinen kustantaja on Viestilehdet Oy.

Maaseudun Tulevaisuus on poikkeuksellinenilmiö maatalous- ja etujärjestöomisteisessa lehdistössä. Lehden selviytyminen ja menestys yhteiskunnallisissa ja lehtialan muutoksissa on ollut harvinaislaatuinen tarina. Maaseudun Tulevaisuus on ollut lähes koko historiansa ajan viiden suurimman sanomalehden joukossa.

"Uskon että Maaseudun Tulevaisuuden painettu versio pitää hyvin pintansa vielä pitkään. Myös verkossa kasvamme nyt erittäin vahvasti ja tavoitamme aivan uusia lukijoita. Viime vuoteen verrattuna kävijämäärämme ovat yli kaksinkertaistuneet, joinakin viikkoina jopa kolminkertaistuneet. Olen siitä äärimmäisen iloinen”, päätoimittaja Jouni Kemppainen toteaa.

Lehden 100-vuotista historiaa valottaa tänään julkistettu teos Maaseudun Tulevaisuus 100 vuotta. Suomen äänen kannattaja 1916–2016.

Tekijä
Erkki Teräväinen (s. 1958) on Helsingin yliopiston yleisen historian dosentti, vapaa toimittaja ja historiantutkija. Hän on laatinut asiantuntija-artikkelien ja lehtikirjoitusten lisäksi lukuisia yritysten ja yhteisöjen historiaa käsitteleviä julkaisuja.

Arvostelukappaleiden tilaukset
Maahenki Oy, maahenki@msl.fi, puh. (09) 751 2020
Arvostelukappaleen voi myös noutaa Maahengestä osoitteesta Eerikinkatu 28, 5.krs, Helsinki

Pressikuvat:
www.maahenki.fi/pressi