Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Lujabetoni aloittaa suuret elementtitoimitukset Äänekosken biotuotetehtaalle

Luja-yhtiöt

Lujabetoni aloittaa suuret elementtitoimitukset Äänekosken biotuotetehtaalle

Julkaistu: 24.11.2015 klo 09:00
Julkaisija: Luja-yhtiöt

Lujabetoni on saanut merkittävän runkoelementtiurakan Metsä Fibren Äänekosken biotuotetehtaalle ja se aloittaa betonielementtien toimitukset joulukuussa voimalohkon turbiini-, ESP-sähkötila- ja soodakattilarakennuksiin. Toimituksen elementtien betonimäärä on yhteensä n. 5000 m3 ja sen arvo on n. 4 milj. euroa.

- Kun lasketaan yhteen Lujabetonin käynnissä oleva, noin 180 kilometrin paalutusurakkatoimitus sekä nyt toimitukseen tulevat betonielementit, ovat Lujabetonin kokonaistoimitukset biotuotetehtaalle todella huomattavat, sanoo Lujabetonin elementtiyksikön johtaja Kari Turunen. Runkoelementtiurakan voittoon vaikutti hintakilpailukyvyn lisäksi toimitusvarmuus.

Vuoden 2015 toukokuussa alkaneen biotuotetehtaan rakentaminen on edennyt aikataulussaan maanrakennus- ja paalutustöistä rungon rakentamiseen. Lujabetonin toimittamat runko- ja seinäelementit sekä ontelo- ja kuorilaatat tulevat biotuotetehtaan turbiinilaitokseen sekä ESP-sähkötilaan.

Elementtitoimitukset aloitetaan Lujabetonin Siilinjärven runkotehtaalta joulukuun puolessa välissä ja ne jatkuvat maaliskuun 2016 loppuun asti. Osa elementeistä valmistetaan Hämeenlinnan Kantolan tehtailla.

Nyt tehty sopimus on merkittävä Siilinjärven runkotehtaalle, jonne toimitus tuo täystyöllisyyden kolmeksi kuukaudeksi eteenpäin. - Kun toimitilarakentaminen näyttää vasta orastavia elpymisen merkkejä, on tämä elementtitoimitus tehtaallemme hyvin tärkeä, sanoo Kari Turunen.

Lujabetonilla on edellytykset ja valmiudet osallistua vielä jatkossakin biotuotetehtaan eri betonirakenteiden valmistukseen. - Joitakin tarjouskyselyitä on vielä tulematta, ja tulemme edelleen tarjoamaan tuotteitamme kohteen jäljellä oleviin projekteihin, jatkaa Turunen.- Biotuotetehdas on pitkästä aikaa iso metsäteollisuuden investointi ja on hienoa, että saamme olla hankkeen rakentamisessa mukana.

Lujabetoni Oy, Kari Turunen, elementtiyksikön johtaja, p. 044 585 2482, kari.turunen@luja.fi

Lujabetoni on Luja-yhtiöiden betoniosaaja ja Suomen toiseksi suurin elementtivalmistaja. Se tekee kaikkea betonista: kivitalopaketteja, elementtejä, ratapölkkyjä, teräsbetonipaaluja, pihakiviä, harkkoja sekä valmisbetonia. Tehtaita Lujabetonilla on kaikkiaan 28, joista kolme Ruotsissa ja kolme Venäjällä. Lujabetonin vahvuuksia ovat vahva oma tuotekehitys sekä yli 60 vuoden kokemus betonista. www.lujabetoni.fi, facebook.com/lujabetoni

Luja on kolmannen polven perheyritys ja yksi Suomen suurimmista rakennusalan konserneista. Yritys on toiminut alalla yli 60 vuotta. Luja-yhtiöihin kuuluvat Lujatalo Oy, Lujabetoni Oy ja Fescon Oy. Konsernin liikevaihto on yli 450 miljoonaa euroa ja se työllistää yli 1400 työntekijää 27 paikkakunnalla. Lujalla on Suomen lisäksi toimintaa myös Ruotsissa ja Venäjällä. www.luja.fi, facebook.com/lujayhtiot