Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Jopa satoja uusia työpaikkoja voi syntyä biotalouden arvoverkkoja monistamalla

Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri

Jopa satoja uusia työpaikkoja voi syntyä biotalouden arvoverkkoja monistamalla

Julkaistu: 16.08.2013 klo 08:30
Julkaisija: Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri

Menestyksekkäitä tapoja tehdä liiketoimintaa biotalousalalla aiotaan levittää paikkakunnalta toiselle. Biotalouteen on syntynyt tuloksellista liiketoimintaa uusilla toimintatavoilla, erityisesti kytkemällä yritysten liiketoimintoja toisiinsa. Niin kutsuttu arvoverkko on syntynyt esimerkiksi bioenergian tuotantoon, jossa raaka-aineena käytetään sahateollisuuden tuotannon jätteitä.

Biotalouden toimintamallit ovat kuitenkin olleet hyvin paikallisia. Nyt niitä halutaan tutkia tarkemmin ja monistaa uusille paikkakunnille ympäri Suomen. Asialla on kolme osaamisklusteria, Uusiutuva metsäteollisuus, Energiateknologia ja Ympäristöteknologia, jotka ovat käynnistäneet Biotalouden uudet arvoverkot -hankkeen.

- Alustavasti alueellisilla arvoverkoilla on kykyä monistettuina luoda muutamassa vuodessa jopa satoja työpaikkoja ja kymmeniä, jopa satoja miljoonia euroja tuontia korvaavaa tai suoraa vientiä olevaa liikevaihtoa, Petri Nyberg Jyväskylä Innovation Oy:stä kertoo.

Aihe on tärkeä, sillä Suomen tavoitteena on olla edelläkävijä biotaloudessa. Suomen kansallista biotalousstrategiaa valmistellaan parhaillaan ja se on tarkoitus hyväksyä valtioneuvostossa syksyllä 2013. Biotaloudella tarkoitetaan vähähiilistä ja energiatehokasta yhteiskuntaa, joka perustuu uusiutuvien luonnonvarojen ja kierrätettävien materiaalien käyttöön.

Tuloksia esitellään Metsäbiotalouden RoadShow -kiertueella

Biotalouden uudet arvoverkot -hankkeen alustavia tuloksia esitellään syksyllä Metsäbiotalouden RoadShow -kiertueella. Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri järjestää kiertueen kahdeksalla paikkakunnalla ympäri Suomen. Kiertueella halutaan tavoittaa erityisesti pk-yrityksiä ja innostaa niitä tarttumaan metsäbiotalouden tuomiin liiketoimintamahdollisuuksiin.

Metsäbiotalouden RoadShow -kiertueen paikkakunnat ja päivämäärät:

6.9. Jyväskylä

11.9. Nuuksio, Espoo

17.9. Mikkeli

18.9. Imatra

24.9. Kokkola

1.10. Kajaani

2.10. Joensuu

7.11. Päätösseminaari Helsingissä

Ilmoittautumiset ja lisätietoa: www.carelian.fi/roadshow2013

Toimittajat ovat tervetulleita kiertueen tapahtumiin.

Lisätietoja Biotalouden uudet arvoverkot -hankkeesta ja käynnissä olevista selvitystöistä:

Petri Nyberg, kehitysjohtaja, Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri, Jyväskylä Innovation Oy, puh. 040 7467952

Lisätietoa Metsäbiotalouden RoadShow -tapahtumasta

Kehityspäällikkö Harri Välimäki, Joensuun Tiedepuisto Oy, puh. 050 379 9112

Biotalouden uudet arvoverkot

Biotalouden uudet arvoverkot -hanketta toteuttaa ja koordinoi Jyväskylä Innovation Oy. Hanketta toteuttavat myös Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, Teknologiakeskus Oy Merinova Ab, Joensuun Tiedepuisto Oy ja Savonlinnan Yrityspalvelut Oy. Hanke on Työ- ja Elinkeinoministeriön rahoittama. Hanke päättyy vuoden 2013 loppuun mennessä.

Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri

Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri tukee suomalaisen metsäteollisuuden uusiutumista. Se auttaa alan toimijoita tuomaan uusia ratkaisuja perinteisten tuotteiden rinnalle kilpailukyvyn lisäämiseksi ja pk-yritysten kasvun vauhdittamiseksi. Klusteriohjelman toteutukseen osallistuu kuusi osaamiskeskusta; Jyväskylä, Kaakkois-Suomi, Kokkola, Mikkeli, Kajaani ja Pohjois-Karjala. Toimintaa koordinoi Wirma Lappeenranta Oy.

www.fifcluster.fi