Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Historia toistaa itseään: Joukko K-kauppiaita Tornion Panimoa tukemaan

Sangen Oy

Historia toistaa itseään: Joukko K-kauppiaita Tornion Panimoa tukemaan

Julkaistu: 22.03.2016 klo 08:00
Julkaisija: Sangen Oy

Historia toistaa itseään: Joukko K-kauppiaita Tornion Panimoa tukemaan

Tornion oluttehtaan juuret ulottuvat aina vuoteen 1873 saakka. Tuolloin paikallisilla kauppiailla oli merkittävä rooli panimon perustamisessa. Lapin Kullan menestystarinaan johtanut, lähes 140-vuotinen panimohistoria koki kolauksen vuonna 2010, kun Hartwall sulki Lapin Kullan panimon. Tuosta hetkestä saakka on kytenyt kipinä palauttaa panimo historialliselle paikalleen. Vihdoin aika on kypsä. Historia toistaa itseään, sillä mukana ovat vahvasti myös torniolaiset kauppiaat.

Kun oululainen Sangen Oy ja panimoalueen omistava Arctic Property Oy julkistivat panimohankkeensa, joukko Tornion K-kauppiaita päätti yhteisesti sijoittaa panimoon ja ottaa sen tuotteita valikoimiinsa.

”Perinteikkään panimon palauttaminen on upea juttu ja haluamme olla osaltamme varmistamassa, että hanke toteutuu”, K-Market Kirsikan kauppias Kimmo Juntti kertoo. ”Tornion K-kauppiailla on hyvä yhteishenki ja tällainen yhteisponnistus kotikaupunkimme hyväksi on meille kunnia-asia”, kauppiasjoukon vetohahmona toimiva kolmannen polven torniolaiskauppias jatkaa.

Sijoitussummia kauppiaat eivät halua tuoda julkisuuteen, mutta heidän roolinsa kokonaisuudessa on kuitenkin merkittävä. Kauppiaat myös toivovat muiden yrittäjien seuraavan esimerkkiä ja lähtevän mukaan panimohankkeeseen. ”Olisi hienoa saada muutkin mukaan. Panimo luo työpaikkoja, mutta ennen kaikkea palauttaa Lappiin sen entisen ylpeydenaiheen”, iloitsee K-Supermarket Ykkösen kauppias Toni Mäenalanen, perinteistä kauppiassukua hänkin.

Mukana K-kauppiasjoukossa ovat Kimmo Juntti, K-Market Kirsikka; Toni ja Kirsi Mäenalanen, K-Supermarket Ykkönen; Marko ja Mira Nurkkala, K-Citymarket; Mari ja Onni Mäkelä, K-Market Lohipato; Arto Lehto, Neste Tornion Rajaportti; Timo Seppälä, K-Market Vojakkala.

Tornion Panimoinvestoinnin toteuttaa oululainen Sangen Oy, jonka osakeanti on avoinna toukokuun loppuun saakka. Sangen Oy:llä on olemassa Tornion Panimoa varten panimolaitteisto 350 000 litran tuotantokapasiteettia varten, sekä tislaamo.

Osakeannin tavoitteena on varmistaa Tornion Panimolle 1,5 miljoonan litran tuotantokapasiteetti. ”Osakeannin minimi on jo täyttynyt ja voimme aloittaa tuotannon vaiheistetusti”, Sangen Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Ahokas kertoo. Ensimmäiset erät Torniossa pantua olutta ja väkeviä on määrä saada myyntiin heinäkuussa Oulussa järjestettävillä Qstock-festivaaleilla.

Sangen Oy on oululainen v. 2015 perustettu yritys, joka valmistaa ja valmistuttaa alkoholipitoisia juomia, pääasiassa suomalaisista puhtaista raaka-aineista. Toiminnan ytimenä on tuotekehityslaboratorio. Sangen Oy on myös Tornion Panimon pääomistaja ja aloittanut 10.2. investoinnin kohteena olevalle panimolle erillisen osakeannin osoitteessa www.sangen.fi/anti.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki