Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Cursorin uusiutuvan teollisuuden ja logistiikan kehittämisstrategia 2020 on valmistunut

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Julkaistu: 20.08.2015 klo 13:28
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor on yhdessä yritysten ja muiden yhteistyökumppaniensa kanssa saanut valmiiksi uusiutuvan teollisuuden ja logistiikan strategiansa. Se määrittelee ne tulevaisuuden kasvuteemat, joihin kehittämistoiminnan panostuksia aiotaan kohdistaa seuraavien viiden vuoden aikavälillä.

Suuret kasvuteemat ovat Puu ja Digi. Molemmat teemat tarjoavat kasvupotentiaalia niin teollisuudessa, energiamarkkinoilla kuin logistiikassa.

Puu.

Metsävarojen jalostusarvon nostaminen ja puuraaka-aineen hyödyntäminen uusissa innovaatioissa tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia niin perinteiselle metsäteollisuudelle kuin uusille toimijoille eri aloilla. Resurssien tehokas hyötykäyttö ja kierrätys tarjoavat markkinapotentiaalia myös aivan uusissa segmenteissä. Esimerkiksi puuperäisellä biomassalla on merkittävät kasvunäkymät.

Digi.

Seudulla on erinomaiset edellytykset hyödyntää digitaalisuuden mahdollisuuksia. Palvelinkeskusten jatkuvasti lisääntyvä kysyntä ja seudun nykyinen vahva asema on syytä hyödyntää jatkossakin. Erilaisten digitaalisten palveluiden kehittäminen teollisuudelle ja logistiikalle tarjoaa mahdollisuuksia erityisesti pk-yrityksille. 3D-valmistukseen liittyvät palvelut ovat yksi esimerkki tällaisista kasvualueista.

Selkeät tavoitteet ja määrätietoinen etenemispolku ovat tärkeät, jotta kasvupotentiaali kyetään täysin hyödyntämään. Kehittämistoiminnassa tulee siksi ymmärtää markkinadynamiikka ja asiakkaiden tarpeet, ja pystyä tarjoamaan aidosti markkinakysyntään perustuvia tuotteita ja palveluja.

Cursorin toimintatapoja tullaan myös kehittämään siten, että muutokseen suomiin mahdollisuuksiin voidaan uusiutuvan teollisuuden ja logistiikan osalta vastata yhä paremmin. Tässä esimerkiksi kehittämispalveluiden konseptointi ja strategiset kumppanuudet ovat tärkeässä roolissa. Hankekokonaisuutta tullaan muokkaamaan jatkossa yhä enemmän kaupalliseen suuntaan. Cursor haluaa toimia yhteistyön suunnannäyttäjänä ja mahdollistajana sekä muutoksen kannustajana ja valmentajana.

Antti Nummi, ohjelmapäällikkö, uusiutuva teollisuus ja logistiikka, Cursor Oy

Mika Perttunen, toimitusjohtaja, Cursor Oy

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon