Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Bioenergian pioneeri Saalasti: 70 vuotta kestäviä ratkaisuja

Saalasti Oy

Bioenergian pioneeri Saalasti: 70 vuotta kestäviä ratkaisuja

Artikkeli.
Julkaistu: 07.10.2016 klo 12:30
Julkaisija: Saalasti Oy

Miksi pieni suomalainen metalliteollisuuden toimija on olemassa vielä 70 vuotta perustamisensa jälkeen? Perheyritys Saalastin pitkän iän salaisuuksia ovat intohimo teknologiaan, varhainen rohkea kansainvälistyminen ja nöyrä asenne työntekoon. Ratkaisevaa on kuitenkin ollut kyky reagoida markkinoiden muuttuviin vaatimuksiin ja asiakkaiden tarpeisiin.

Saalastin asiakkaita ovat voimalaitokset ja sellutehtaat, jotka rakentavat puuperäisiin biomassoihin perustuvia kestävän energian ratkaisuja. Saalasti on saanut auttaa asiakkaitaan taistelemaan konkreettisesti ilmastonmuutosta vastaan jakamalla biomassojen prosessoinnin erikoisosaamistaan. Asiakkaamme prosessoivat toimittamiemme laitteiden läpi suuren määrän kiinteää biomassaa. Tämä biomassa tuottaa asiakkaidemme bioenergialaitoksissa energiamäärän, joka vastaa yhteensä kymmenen keskikokoisen ydinreaktorin tai 18 keskikokoisen hiilivoimalan tuottaman energiamäärän. Näin saamme olla konkreettisesti osa kestävän kehityksen energiaprosesseja.

Tiivis yhteistyö asiakkaiden kanssa ja heidän prosessiensa jatkuva parantaminen on Saalastille ensisijaista. Siten yritys on onnistunut luomaan kahdesti uuden teollisuusstandardin. Ensimmäisellä kerralla yhtiön perustaja Tapio Saalasti keksi, miten kuorimojätteestä eli puun kuoresta saadaan kuivattua energiatehokkaasti polttoainetta sellutehtaiden käyttöön. Toisella kerralla yrityksessä kehitettiin käyttöpaikkamurskaus ja -haketinjärjestelmät, joiden energiatehokkuus ja elinkaarikustannukset säästävät voimalaitoksilta ja sellutehtailta pitkän pennin.

Entä miksi Saalasti kehittäisi teollisuuden prosesseja vielä 70 vuoden päästä? Saalasti ei halua olla vain paras maailmassa, vaan parasta maailmalle. Saalastille tämä tarkoittaa uusien uusiutuvan energian käyttötapojen keksimistä ja todella hyvää työpaikkaa. Yritys haluaa olla Suomen paras teollinen työpaikka, koska uskoo työntekijöidensä ratkaisevan yrityksen menestyksen. Kestävää kasvua yritys tavoittelee sparrausverkosto Kasvuryhmän jäsenenä. Saalasti ei ole hiipuva vanhus, vaan täynnä kehittämisen energiaa.

Saalastin tarina osoittaa, että pienet perheyritykset voivat olla maailmalle merkityksellisiä. Suomi on täynnä hienoja pk-yrityksiä, jotka tekevät paitsi kannattavaa liiketoimintaa, myös hyvää ympäröivälle yhteiskunnalle. Saalasti jatkaa 70-vuotista taivaltaan kohti seuraavia juhlavuosia ylpeänä tähän joukkoon kuulumisesta.

Saalasti

Saalasti on bioenergiateknologian erikoisosaaja, jonka järjestelmissä muutetaan biomassoja vihreäksi energiaksi viidellä mantereella. Saalasti suunnittelee, kokoonpanee ja huoltaa järeät biomassajärjestelmät voimalaitosten ja sellutehtaiden tarpeisiin. Saalasti on perheyritys, joka välittää aidosti työntekijöistään ja asiakkaistaan.

Saalasti pähkinänkuoressa:

• Bioenergiateknologiaa voimalaitoksille ja sellutehtaille.
  • 1945 perustettu perheyritys.
  • Saalastilaisia 40 hlö.
  • Liikevaihto 12 Me.
  • Päätoimipiste Espoon Juvanmalmilla, sivutoimipisteet Ruotsissa ja Kanadassa.
  • Mukana tavoittelemassa ja sparraamassa kasvua Kasvuryhmässä sekä rakentamassa parempaa työelämää Great Place To Work -tutkimuksessa.

Lue lisää: www.saalasti.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon