Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Ajankohtaista Uudeltamaalta: Maatalouden sivutuotteista syntyy uudenlaista kemikaalia

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 16.08.2016 klo 10:22
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Menestynyt sarjayrittäjä ja tohtori Marko Lauraeus perusti tiedemies Antti Laukkasen kanssa yrityksen, joka tuottaa ylimääräisestä maatalouden raaka-aineesta nanoselluloosaa kiertotalouden periaatteella. Tekes auttoi Betuliumia pääsemään alkuun: pilottitehdas tuottaa nyt materiaalia teollisessa mittakaavassa.

Betuliumin cleantechiin perustuva tuote on hienoksi hajonnut selluloosa eli nanoselluloosa, uudenlainen kemikaali. Aiemmat yritykset kaupallistaa jo 80-luvulla keksittyä nanoselluloosaa ovat päättyneet siihen, että tuotteesta on tullut liian kallis. Tähän mennessä nanoselluloosaa on valmistettu lähinnä puusta, joka on myös ollut kalliimpaa raaka-ainetta. Betulium keksi valmistaa nanoselluloosaa maatalouden sivutuotteista.

”Meidän mallissamme ylimääräinen raaka-aine, joka olisi muuten joko arvoton tai hyvin edullinen, jalostetaan korkeamman lisäarvon tuotteeksi”, Betuliumin toimitusjohtaja Marko Lauraeus kertoo.

Markkinapotentiaali yli 40 miljardia euroa

”Teollisuuden kanssa tehty yhteistyö on toimintamme kulmakivi. Ilman Tekesin tuotekehityslainaa emme kuitenkaan olisi päässeet alkuun ollenkaan. Tekesin avulla saimme pilottivaiheen käyntiin”, Lauraeus sanoo.

Betuliumin nanoselluloosa kilpailee markkinoilla vesiliukoisten polymeerien kanssa. Tuotteen arvioitu markkinapotentiaali on 40 miljardia euroa. Vesiliukoisia polymeerejä hyödynnetään esimerkiksi paperin valmistuksessa, rehuissa, ruuassa, kosmetiikassa ja lääkkeissä. Verrattuna vesiliukoisiin polymeereihin Betuliumin kemikaali on sekä edullinen että vähintään yhtä hyvin tai jopa paremmin toimiva.

Toimintaa raaka-ainevalmistajan ja lopputuottajan välissä

Betuliumin liiketoimintamalli ei perustu omien laitosten perustamiseen tai lopputuotteiden valmistamiseen.

”Emme varsinaisesti rakenna yritystä. Meillä on toki patentteja ja ihmisiä töissä. Perusideana on kuitenkin liittoutua raaka-ainetuottajien kanssa. Rakennamme tehtaat heidän kanssaan perustuen heidän olemassa olevaan tuotantoonsa. Me kuitenkin omistamme tuotanto-oikeuden”, Lauraeus selittää.

Raaka-ainetta voi olla esimerkiksi peruna, josta on valmistettu tärkkelystä, mutta loppuosa on tähän asti hyödynnetty muun muassa eläinten rehuna. Betuliumin mallissa raaka-aineen tuottaja saa lopustakin perunasta paremman hinnan kuin aiemmin. Betulium hakee raaka-ainevalmistajien lisäksi kumppaneiksi myös lopputuotteiden valmistajia. Ideana on, että ne saavat yksinoikeuden kaupallistaa kemikaaliin perustuvia tuotteita.

Marko Lauraeus
Betulium
marko.lauraeus@gmail.com

Teksti: Katariina Ahonen, Kaiku Helsinki

Kuvateksti: Esimerkiksi tärkkelystuotantoon käytetyn perunan loppuosan voi hyödyntää nanoselluloosana.

****************************************
Viestintäpäällikkö Soile Thalén, Tekes
puh. 050 5577 716, soile.thalen@tekes.fi

Lisää asiakkaiden tuloksia