Etusivu » Tiedotteet » Metalliteollisuus » Suomi nousuun insinööriosaamisella

Suomi nousuun insinööriosaamisella

Julkaistu: 28.01.2015 klo 10:36
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Digitalisaatio, cleantech ja biotalous tarjoavat yrityksille ja osaajille lähivuosina runsaasti menestymisen mahdollisuuksia.  Samaan aikaan kilpailu osaamisesta kovenee entisestään. Korkeakouluverkoston uudistamista on jatkettava.

Inssiforum 2015 -tapahtuma kokoaa yli 300 insinöörikouluttajaa, yritysten, elinkeinoelämän ja ministeriöiden edustajaa keskustelemaan insinöörikoulutuksen kehityssuunnista, yhteistyöstä ja toimenpiteistä, joilla Suomi saadaan nousuun.

Yhteistyötä rakennetaan alueilla, joissa osaamis- ja osaajatarpeet ovat kasvussa, kuten teollinen internet, automaatio ja robotiikka, energiatehokkuus, ohjelmistot ja pilvipalvelut, tietoturva, uudet materiaalit, terveysteknologiat ja -palvelut.

Korkeakouluverkoston uudistamista jatkettava

Inssifoorumin pääpuheenvuoron piti Konecranes Oyj:n toimitusjohtaja Pekka Lundmark.Hän valoi osallistujiin tulevaisuudenuskoa toteamalla, että globaalit megatrendit merkitsevät ennen kaikkea mahdollisuutta niin yrityksille kuin insinööriosaajillekin.

Ammattikorkeakoulujen mahdollisuudet vastata ketterästi työelämän muuttuviin osaamistarpeisiin ovat parantuneet uuden lainsäädännön myötä. Ammattikorkeakoulut voivat uudistaa laaja-alaisten koulutusvastuiden puitteissa tutkintoja tai tutkinnon osia aiempaa nopeammin.

- Tämä on selkeä parannus. Korkeakouluverkoston uudistamista on kuitenkin jatkettava. Meidän on haettava aktiivisesti uudenlaisia toimintamalleja vastataksemme kovenevaan kilpailuun osaamisesta ja parantaaksemme resurssitehokkuutta, Lundmark korosti.

- Aasiasta löytyvät kasvavat markkinat ja paikallisten halu oppia on kova. Myös kustannustasolla ja työtuntien määrällä mitattuna Suomi jää jälkeen. Ainoa tapa menestyä kilpailussa on vahvistaa osaamisperustaamme ja parantaa sitä kautta työn jalostusarvoa.

Pk-yritysten merkitys insinöörien työllistäjinä kasvaa edelleen

Teknologiateollisuuden selvitysten mukaan pk-yrityksissä on vahva tahtotila uudistua ja kasvaa myös Suomessa. Yhä useammin insinöörien työpaikka löytyy pk-yrityksestä.

- Insinööriopiskelijoiden kannattaa jo opiskeluaikana hankkia monipuolista kokemusta erilaisista yrityksistä – pk-yrityksistä, startupeista ja globaaleista yrityksistä, Lundmark rohkaisi.

Hän painotti myös, että monipuolinen asiantuntemus yrityksistä AMK-hallituksissa auttaisi luomaan yhteistä näkemystä tulevaisuuden osaamistarpeista ja menestystekijöistä, joilla Suomi pidetään elinvoimaisena.

Teknologiateollisuus ry
Mervi Karikorpi, johtaja, Innovaatioympäristö ja uudistuminen
etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi, 040 741 9801

Teknologiateollisuus ry on kumppanina INSSIFORUM 2015 –tapahtumassa 28 – 29.1.2015 Wanhassa Satamassa.

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, joka edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialoja ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka. Teknologiateollisuus vastaa 50 prosentista Suomen viennistä ja 75 prosentista tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala työllistää suoraan noin 280 000 ja välillisesti noin 700 000 suomalaista. Jatkuvasti kehittyvä ja ajassa elävä teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille.