Etusivu » Tiedotteet » Metalliteollisuus » Suomalaiset haluavat kaivosveron

Suomalaiset haluavat kaivosveron

Julkaistu: 20.07.2012 klo 11:45
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Selvä enemmistö suomalaisista kannattaa kaivosyhtiöiltä kerättävän veron käyttöönottoa. Uutta kaivosveroa kannattaa 73 prosenttia kansalaisista. Vain 16 prosenttia vastustaa ajatusta. Suomen luonnonsuojeluliiton Taloustutkimuksella teettämä selvitys paljasti myös, että hienoinen enemmistö suomalaisista pitää kaivostoimintaa uhkana Suomen luonnolle ja ympäristölle. Kaivostoiminnasta nähdään silti koituvan maallemme enemmän hyötyä kuin haittaa.

Kaivosveron kannatus on vahvaa yli puoluerajojen. Puolueiden äänestäjistä enemmistö ottaisi veron käyttöön: Vasemmistoliitolla 85%, SDP:lla 83%, Vihreillä 80%, Perussuomalaisilla 79%, Keskustalla 73%, KD:lla 72%, Kokoomuksella 62% ja RKP:lla 53% kannattajista.

Miehet ovat hieman naisia useammin kaivosveron kannalla. Nuoret eivät ole aivan yhtä varmoja kuin keski-ikäiset, vaikka enemmistö heistäkin sitä kannattaa.

Kaivostoiminnan vaikutukset maamme luonnolle ja ympäristölle jakaa mielipiteet. Suomalaisista hienoinen enemmistö pitää kaivostoimintaa uhkana Suomen luonnolle ja ympäristölle (47% pitää, 43% ei pidä). Naisista huolissaan on reilu puolet (52% on, 36% ei). Nuoret ovat vanhempiaan huolettomampia; 60 prosenttia 15-25-vuotiaista ei pidä kaivostoimintaa uhkana ympäristölle. Vain 30 prosentin mielestä se on uhka.

Vasemmistoliiton kannattajista peräti 75 prosenttia on huolestuneita kaivosten ympäristöuhista. Vihreistä 68 prosenttia ja perussuomalaisista 56 prosenttia jakaa saman huolen. Keskustan ja kokoomuksen kannattajat ovat vähiten huolestuneita. Maantieteellisesti huoli ympäristöstä kasvaa pääkaupunkiseudulle tultaessa.

Vaikka ympäristöstä ollaan huolissaan, 59 prosenttia vastaajista katsoi silti kaivostoiminnasta olevan Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa. Kun Taloustutkimus Oy teki toukokuussa Aamulehden toimeksiannosta samantyyppisen kyselyn Talvivaaran kaivoksesta, vain 37 prosenttia piti työllisyyshyötyjä suurempana kuin ympäristöhaittoja. Talvivaaraan suhtaudutaan siis kriittisemmin kuin kaivostoimintaan ylipäänsä.

Tausta:

Taloustutkimus Oy haastatteli Suomen luonnonsuojeluliiton toimeksiannosta 10.–18.7.2012 puhelimitse tuhatta henkilöä Suomessa, Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Vastaajat olivat 15 vuotta täyttäneitä. Tutkimuksen virhemarginaali on noin ±3 prosenttiyksikköä. Kaivosverosta esitettiin kysymys: ”Suomeen on esitetty kaivosveroa, jota kerättäisiin kaivosyhtiöiltä. Pitäisikö mielestänne Suomessa ottaa käyttöön kaivosvero?”

Tulosten julkistus Porissa MTV3:n SuomiAreenalla 20.7. kaivoskeskustelun yhteydessä. Lisätietoa Suomen luonnonsuojeluliiton koolle kutsumasta keskustelusta “Kannattaako kaivotoiminta Suomelle?”:

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö, SLL, puh. 050-564 2283, matti.nieminen@sl.fi

Hanna Hakko, suojeluasiantuntija, SLL, puh. 050-345 4411, hanna.hakko@sll.fi