Etusivu » Tiedotteet » Metalliteollisuus » Standardi tulitöiden paloturvallisuudesta uudistuu

METSTA ry

Standardi tulitöiden paloturvallisuudesta uudistuu

Julkaistu: 03.03.2016 klo 12:15
Julkaisija: METSTA ry

Standardista SFS 5900 julkaistaan uusi painos maaliskuussa. Samalla uudistetaan standardi SFS 5991 katto- ja vedeneristysalan tulitöiden turvallisuudesta. Standardiuudistuksen taustalla on vuoden 2016 alussa tapahtunut tulityökoulutusten yhdistäminen.

Standardi SFS 5900 koskee tulitöistä aiheutuvien henkilö- ja omaisuusvahinkojen torjumista tilapäisillä tulityöpaikoilla. Standardissa esitetään toimenpiteet paloturvallisuuden lisäämiseksi asennus-, huolto- ja korjaustöissä, joissa hitsataan, leikataan, hiotaan sekä tehdään muuta työtä avoliekillä tai muissa töissä, joista aiheutuu palovaara. Yleiset työturvallisuuteen liittyvät vaatimukset on määritelty lainsäädännössä ja viranomaisten ohjeissa, eikä niitä käsitellä tässä standardissa.

Standardissa annetaan ohjeita henkilöille, joiden tehtävänä on johtaa, valvoa ja tehdä tulitöitä. Ohjeet koskevat myös ulkopuolisia urakoitsijoita ja kiinteistöjen hoidosta vastaavia henkilöitä. Tässä standardissa esitettävä tulitöiden turvallisuustutkinto ei korvaa työpaikkakohtaista turvallisuuskoulutusta tai perehdytystä.

Tehtäessä katto- ja vedeneristysalan tulitöitä noudatetaan standardia SFS 5991 Katto- ja vedeneristysalan tulitöiden paloturvallisuus.

Standardi SFS 5900 julkaistaan myös englanninkielisenä maalis-huhtikuussa. Standardi käännetään myös venäjäksi ja venäjänkielinen versio julkaistaan kesällä 2016.

Lisätiedot: Ville Saloranta, METSTA, puh. (09) 192 3290

METSTA, Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry on vuonna 2007 perustettu yleishyödyllinen standardisointiin keskittynyt yhdistys.METSTA vastaa teknologiateollisuuteen kuuluvien kone- ja metallituoteteollisuuden, metallien jalostuksen, talotekniikan sekä energianhallinnan standardisoinnista, tarkoituksenaan edistää osaltaan suomalaisen kone- ja metalliteollisuuden kilpailukykyä sekä alan ja käyttäjien turvallisuutta.Lisätiedot: www.metsta.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki