Etusivu » Tiedotteet » Metalliteollisuus » Levyntyöstöstandardeilla raaka-ainesäästöä, selkeyttä ja laatua

METSTA ry

Levyntyöstöstandardeilla raaka-ainesäästöä, selkeyttä ja laatua

Julkaistu: 02.09.2015 klo 13:45
Julkaisija: METSTA ry

Levyntyöstön meistotekniikkaan liittyvät, saksalaisiin DIN-standardeihin perustuvat SFS-standardit on uusittu. Lisäksi on julkaistu aivan uusi levyntyöstötekniikan SFS-standardi liittyen teräsohutlevyn kylmätaivutukseen. Levyntyöstöön liittyvät standardit ovat teollisuudessa laajalti käytettyjä, joten on tärkeää huolehtia, että käytössä ovat vain voimassaolevat standardit.

Meistotyökappaleen oikealla suunnittelulla voidaan usein säästää huomattavasti raaka-ainetta. Tietyissä tapauksissa on taloudellisempaa valmistaa monimutkaiset kappaleet yhdistämällä useita yksinkertaisempia kappaleita (esim. hitsaamalla, niittaamalla, liimaamalla). Meistettyjen teräsosien suunnitteluohjeita sisältävä standardi SFS 5804 keskittyy teräksestä valmistettavien meistotyökappaleiden oikeaan suunnitteluun ja valmistusmenetelmiin. Meistotekniikan yleistoleransseja käsittelevän standardin SFS 5803 tarkoituksena puolestaan on työpiirustusten yksinkertaistaminen.

Taivutusta tarvitaan useimmissa ohutlevytuotteissa, kuten teräsohutlevystä taivutetuissa kappaleissa, joita käytetään teräsrakenteissa ja tavanomaisessa koneenrakennuksessa. Tähän työhön avuksi on laadittu uusi kansallinen standardi SFS 5998.

SFS 5803, Meistotekniikka. Yleistoleranssit
Standardin mukaisia yleistoleransseja sovelletaan valssatuista teräslevyistä kylmänä tai kuumana leikatuille, taivutetuille tai syvävedetyille kappaleille.

SFS 5804, Meistotekniikka. Meistettyjen teräsosien suunnitteluohjeita
Standardi sisältää suunnitteluohjeita teräksestä valmistettavien meistotyökappaleiden oikeaan suunnitteluun sekä ohjeita eri valmistusmenetelmiin liittyviin kysymyksiin.

SFS 5998, Valssatun teräsohutlevyn kylmätaivutus
Standardi esittelee taivutuksen periaatteet ja kiinnittää suunnittelijan huomion tekijöihin, jotka tulee huomioida jo suunnitteluvaiheessa: muodonmuutokset, kappaleen koko, taivutussäde ja aihion oikaistu pituus.

Lisätiedot: Jukka-Pekka Rapinoja, METSTA, puh. (09) 192 3279

METSTA, Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry on vuonna 2007 perustettu yleishyödyllinen standardisointiin keskittynyt yhdistys.METSTA vastaa teknologiateollisuuteen kuuluvien kone- ja metallituoteteollisuuden, metallien jalostuksen, talotekniikan sekä energianhallinnan standardisoinnista, tarkoituksenaan edistää osaltaan suomalaisen kone- ja metalliteollisuuden kilpailukykyä sekä alan ja käyttäjien turvallisuutta.Lisätiedot: www.metsta.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki