Etusivu » Tiedotteet » Metalliteollisuus » Kaivannaisteollisuus: Suomen tulee seurata Australian esimerkkiä kaivosten ylimääräisten verorasitusten poistamisessa

Teknologiateollisuus ry

Julkaistu: 21.05.2014 klo 11:26
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Johtava kaivostoiminnan maa Australia on luopumassa kaivosverosta. Australia haluaa tukea teollisuudenhaaraansa, jonka osuus on kasvanut kymmeneen prosenttiin maan taloudesta ja josta on tullut kasvun lähde.

Samaan aikaan Suomen hallitus suunnittelee kaivoksille lisää verorasituksia. Energiaveron nostaminen ja samaan aikaan kaavailtu ns. energiaveroleikkurin poistaminen lisäävät kaivosten verorasitusta yhteensä arviolta 25 miljoonaa euroa. Summa on yli prosentin kaivosten yhteenlasketusta 1,5 miljardin liikevaihdosta.

Australian viime vuosien uusista kaivosinvestoinneista 80 prosenttia on tullut ulkomailta. Nyt maan päättäjät poistavat kaivosveron, jotta ala houkuttelisi edelleen investointeja, vaikka kaivosbuumi onkin jo laimentumassa. Kokonaisuutena ajatellen kaivosvero on osoittautunut tehottomaksi Australiassa.

Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa Suomen tulisi seurata Australian esimerkkiä ja unohtaa ylimääräiset, kasvua tukahduttavat verorasitukset. Kaivos on talousketjun alkupää: ketju synnyttää huomattavan määrän taloudellista vaurautta useille aloille ja paikkakunnille.

- Taloustaantumassa yhteiskunta kaipaa päätöksiä, jotka tukevat yritystoimintaa. Australia tekee juuri näin poistaessaan kaivosveron. Australiaa on pidetty esimerkkinä kaivosverosta keskuteltaessa. Siitä voisi nytkin ottaa esimerkkiä, toiminnanjohtaja Pekka Suomela Kaivannaisteollisuus ry:stä sanoo.

Lisätiedot:

Pekka Suomela
Kaivannaisteollisuus ry
pekka.suomela@teknologiateollisuus.fi

Kaivannaisteollisuus ry ajaa kaivos- ja mineraalialan, malminetsintäyhtiöiden sekä alan laite- ja teknologiavalmistajien etuja. Yhdistys edistää myös jäsentensä tietoa ympäristöstä ja työturvallisuudesta, organisoi tutkimusta sekä edustaa jäseniään kansainvälisissä järjestöissä. Yhdistyksessä on 46 jäsentä.