Etusivu » Tiedotteet » Metalliteollisuus » JULKAISUVAPAA KLO 17.00: EU:n terästeollisuuden toimintaohjelma tervetullut

Teknologiateollisuus ry

JULKAISUVAPAA KLO 17.00: EU:n terästeollisuuden toimintaohjelma tervetullut

Julkaistu: 11.06.2013 klo 17:00
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

EU:n komissio on julkaissut ohjelman eurooppalaisen terästeollisuuden kilpailukyvyn parantamiseksi. Suomalaista teollisuutta korkean tason työryhmässä edusti Rautaruukin toimitusjohtaja Sakari Tamminen.

Komission toimenpideohjelma (Steel Action Plan) kartoittaa toimenpiteitä, joiden avulla teräksen tuotannon kilpailukykyä voidaan Euroopassa parantaa. Eräs keskeinen huomio on, että eurooppalainen lainsäädäntö asettaa teollisuudelle merkittävän taakan, jota kilpailevilla alueilla ei ole. Samalla huolena on kilpailukykyä murentava energian korkea hinta, jolla on energiaintensiivisessä teollisuudessa erityisen suuri vaikutus. EU:n ilmastopolitiikan linjaukset ovat heikentämässä tilannetta edelleen, mikä lisää ns. hiilivuodon riskiä. Tällä tarkoitetaan tuotannon siirtymistä Euroopasta muualle.

Tavoitteena globaali ilmastosopimus

Työryhmän jäsen ja Metallinjalostajat ry:n puheenjohtaja Sakari Tamminen pitää myönteisenä, että komissio on vihdoin herännyt toimenpiteiden tarpeeseen.

– Yhä laajempi sääntely heikentää teollisuuden toimintaedellytyksiä. Metallien jalostus Suomessa on globaali ekoteko, mutta etumatkasta ei saada kansainvälisillä markkinoilla juurikaan kustannusetua.

– Komission ohjelma ei sellaisenaan ratkaise ongelmia. Nykytilanteessa on keskeistä, että sekä EU:ssa että Suomessa tehdään kustannuskilpailukykyä vahvistavia päätöksiä. Ilmastopolitiikassa päähuomion pitäisi olla globaalissa ilmastosopimuksessa, korostaa Tamminen.

– Kauppapolitiikan edunvalvonnassa komissio on ollut lepsu. Vapaakauppasopimukset ovat olleet eurooppalaisille tuottajille alkuvaiheessa epäedullisia ja tuontitarkkailua ollaan höllentämässä. Nykyisessä kilpailutilanteessa muut käyttävät tilannetta armotta hyväkseen.

Lainsäädännöllä ei luoda lisäkustannuksia

Metallinjalostajat ry:n toimitusjohtaja Mika Nykänen pitää energia- ja ilmastopolitiikkaa keskeisenä erona kilpaileviin alueisiin.

– Yhdysvalloissa on ilman raskasta sääntelyä saatu alennettua hiilidioksidipäästöjä, talous kasvaa ja hiiltä kuljetetaan Eurooppaan.

– Päähuomioksi on otettava kustannuskilpailukyky. Suomessa hyvä lähtökohta on hallituksen lupaus, että lainsäädännöllä ei luoda teollisuudelle lisäkustannuksia, korostaa Nykänen.

Metallien jalostus edustaa noin 10 prosenttia koko Suomen tavaraviennistä, ja se työllistää suoraan noin 14 000 suomalaista.

Toimitusjohtaja Mika Nykänen, Metallinjalostajat ry, puh. 040 825 7329

etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi