Etusivu » Tiedotteet » Media » Urheilijan ja Hiihtoliiton sopimus koskee maajoukkuetoimintaa

Hiihtoliitto

Urheilijan ja Hiihtoliiton sopimus koskee maajoukkuetoimintaa

Julkaistu: 04.11.2015 klo 18:26
Julkaisija: Hiihtoliitto

Suomen Hiihtoliiton ja urheilijoiden välinen urheilijasopimus sitoo urheilijoita vain heidän edustaessaan maajoukkuetta.

Maajoukkuetoiminnan piiriin kuuluvat edustustehtävät MM-kilpailuissa, maailmancupin ja maastohiihdon Skandinavia cupin (mäkihypyssä ja yhdistetyssä Continental Cup) osakilpailuissa maajoukkueryhmässä. Kilpailujen lisäksi urheilija edustaa maajoukkuetta matkustaessaan ja harjoitellessaan etukäteen sovituilla maajoukkueleireillä ja muissa joukkueen edustustilaisuuksissa.

Urheilijasopimuksen mukaan maajoukkuetoiminnassa käytetään maajoukkueen asuja, joissa näkyvät maajoukkueen yhteistyökumppanit sekä urheilijan omat kumppanit niiltä osin, kun yhteisellä kolmikantasopimuksella näin on sovittu.

Kilpaillessaan ja leireillessään kotimaassa tai ulkomailla muutoin kuin maajoukkueen kanssa urheilija edustaa seuraansa tai muuta tahoa (esimerkiksi ski maraton -tiimi) sen mukaisesti, millaisen sopimuksen hän on ko. tahon kanssa tehnyt. Hiihtoliitto ei rajoita sopimuksia muutoin kuin alkoholi-, tupakka- tai pelitoimintaan liittyvien kumppanien osalta. Maajoukkuetoiminnan ulkopuolisiin kilpailuihin luetaan muun muassa maastohiihdossa Suomen Cupin osakilpailut, mäkihypyssä ja yhdistetyssä Finlandia Veikkaus Tourin osakilpailut sekä kaikki SM-kilpailut. Kotimaan kilpailuihin kuuluvat myös marraskuun puolen välin Oloksen tykkikisat sekä Rovaniemen Ensilumen kisat.

Sosiaalisen median viestinnästä ei sopimussakkoja

Hiihtoliiton johtokunta on kokouksessaan keskiviikkona 4.11.2015 käsitellyt urheilijoiden sosiaalisen median kanavissa tapahtunutta viestintää syksyn maajoukkueleirien yhteydessä.

Keskustelua herättäneet muutamat some-postaukset muista kuin kolmikantasopimusten sisällä olevista kumppaneista eivät aiheuta toimenpiteitä Hiihtoliiton ja urheilijoiden välillä toistaiseksi. Yhteistyöstä ja yhteisistä pelisäännöistä keskustellaan urheilijoiden ja Hiihtoliiton operatiivisten toimijoiden välillä ennen maailmancupkauden alkua maajoukkueleireillä Oloksella ja Rovaniemellä.

www.hiihtoliitto.fi

Toiminnanjohtaja Mika Kulmala, puh. 040 576 1001, mika.kulmala@hiihtoliitto.fi