Etusivu » Tiedotteet » Media » Ulkonäköpaineet ja seksuaalisuus puhuttavat nuoria – KAVIn uusi opetusmateriaali antaa työvälineitä aikuisille

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Julkaistu: 29.04.2015 klo 09:48
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

”Nuoret altistuvat todella paljon ulkonäköpaineille. Näitä aiheuttavat media, ystäväpiiri, ja nuoret toisilleen,” kirjoittivat Iitu Peltola ja Saara Berninger eilen tiistaina 28.4. Uutisluokan päivänä Ylen sivuilla julkaistussa jutussaan. Tarve puhua omaan kehoon ja seksuaalisuuteen liittyvistä asioista nousee selvästi esiin myös lapsille ja nuorille suunnatuissa auttavissa puhelinpalveluissa. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) tuottama Seksiä mediassa -materiaali auttaa opettajia ja muita kasvattajia käsittelemään näitä aiheita nuorten kanssa.

Median seksuaaliset sisällöt ovat nykykulttuurissa aiempaa avoimemmin kaikkien nähtävillä ja ne sekä kiinnostavat että mietityttävät nuoria. Miltä pitäisi näyttää ja kuinka toimia seksuaalisuutensa suhteen? Esimerkiksi Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimen ja netin vuosiraportissa (pdf) vuodelta 2014 todetaan, että seksuaalisuus oli yleisin lähes kaikenikäisten Lasten ja nuorten puhelimeen soittaneiden itse esille ottama aihe. Teema kattoi yli viidenneksen kaikista aiheista.

Vaikka nuoret kaipaisivat keskustelua, monista aikuisista intiimien asioiden ottaminen puheeksi tuntuu vaikealta. Tällöin nuorten tiedonsaanti esimerkiksi seksuaalisuuteen liittyvistä asioista jää helposti median tuottamien viestien varaan. KAVI kannustaa ammattikasvattajia median seksuaalisten sisältöjen käsittelemiseen analyyttisesti, avoimessa ja hyväksyvässä hengessä. Seksiä mediassa -materiaalin avulla voidaan kehittää medialukutaitoa, joka auttaa katsomaan kriittisesti median tuottamia kuvia seksuaalisuudesta ja sukupuolesta.

Seksiä mediassa -materiaaliin kuuluu video, jossa kuullaan nuorten omia ajatuksia mm. median seksuaalisesta kuvastosta ja ulkonäköpaineista. Videon teemoja avataan lisää oppimateriaalissa, jossa on mukana myös kysymyksiä keskustelun pohjaksi sekä toiminnallisia tehtäviä.

Tekstit ja video ovat saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, ja ne ovat ilmaiseksi ladattavissa osoitteesta: mediataitokoulu.fi/tehtavat/#Section_seksiae-mediassa

Mediataitokoulu on KAVIn ylläpitämä sivusto, joka tarjoaa mediakasvatuksen tukimateriaaleja lasten ja nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille.

Saara Pääjärvi, erityisasiantuntija
Mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö,
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
kavi.fi/meku

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki