Etusivu » Tiedotteet » Media » Tytön tie – Reetta Meriläisen tarina kasvusta, Suomesta, toimittajan työstä ja vuosista näköalapaikalla

Kirjapaja

Julkaistu: 30.09.2015 klo 09:30
Julkaisija: Kirjapaja

Julkaisuvapaa 1.10.2015

Reetta Meriläisen tie päätoimittajaksi, toimittajakoulun johtajaksi ja urheilun miehiseen maailmaan on ollut antoisa ja opettavainen, hauskakin. Omaelämäkerrallisessa teoksessaan Tytön tie (Kirjapaja) Meriläinen pohtii muun muassa sitä, vastasiko elämä paremmissa piireissä lopulta kuvitelmia. Takaako muodollinen sivistys syvempää eli sydämen sivistystä?

Meriläisen kirja on myös kertomus sodan jälkeen syntyneen sukupolven elämästä. Polvijärveläisen evakkoperheen keltaisessa rintamamiestalossa varttui pikkuvanha, syntyjään utelias maalaistyttö. Elettiin pyhämekkojen, kunnan monojen, lanttukukon ja hyvien työimmeisten aikaa. Tytön tie kulki Helsinkiin ja eri puolille maailmaa, piireihin, joita maalaiskylässä ihmeteltiin, kadehdittiin ja naureskeltiinkin. Sillä aikaa Suomi muuttui: avautui ja sulkeutui, vaurastui ja köyhtyi. Sen arvoja kyseenalaistettiin, niin kuin tytönkin.

”Useankaan sukupolven akateemisuus saati korkea asema ei välttämättä tuota humaania, avaraa ja myötätuntoista ajattelua”, Meriläinen toteaa. ”Keskellä korpea voi kasvaa ennakkoluulottomaksi, suurkaupungin keskellä kaiken torjujaksi, ja päinvastoin”, hän summaa. ”Olen yrittänyt opetella katsomaan maailmaa avoimin mielin, vaikka sen vuoksi olen joutunut luopumaan joskus rakkaista, huolella vaalimistani ennakkoluuloista. Se on kuitenkin kannattanut.”

Näköalapaikalla Helsingin Sanomissa Reetta Meriläinen sai kokea lehden valta-aseman ja lihavat vuodet, jolloin ilmoitukset kasvattivat sekä lehden kokoa että taloutta. Seuraavia vuosikymmeniä sävyttivät ennennäkemätön mediamurros ja digitalisaatio. Meriäisen valinta ensimmäiseksi naispäätoimittajaksi teki pysyvän särön lasikattoon, ja tie Helsingin Sanomien johtopaikoille avautui pian myös muille osaaville naisille.

Reetta Meriläinen, Tytön tie. Kirjapaja, Helsinki. 207 s. Kl 99.1. ISBN 9789522882868. Ovh. sid. 34,90.

Reetta Meriläinen vietti lapsuutensa 1950-luvun Pohjois-Karjalassa. Hänestä tuli helsinkiläinen toimittaja, äiti ja isoäiti, kulttuuri- ja urheiluhullu. Toimittajana hän on työskennellyt muun muassa Helsingin Sanomien päätoimittajana ja Sanomien toimittajakoulun johtajana. Nykyään hän on aktiivisesti mukana Naisten Pankin toiminnassa.

Lisätietoja: Kirjapaja/viestintäpäällikkö Marja-Liisa Saraste 09 6877 4568 marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi tai Reetta Meriläinen 0400 464220, reettam2@gmail.com

Arvostelukappaleet ja kuvapyynnöt: Minna Vatja, minna.vatja@kirjapaja.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy julkaisee vuosittain noin 150 uutta nimikettä.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki