Etusivu » Tiedotteet » Media » Työpaikan saamisessa sopivuus tärkeämpää kuin pätevyys - Kansallinen rekrytointitutkimus julkaistu

Duunitori

Julkaistu: 12.05.2016 klo 09:43
Julkaisija: Duunitori

Työnhakijan motivaatio ja persoonalliset tekijät ovat ylivoimaisesti tärkeimpiä rekrytointipäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Aikaisempi työkokemus ja esimerkiksi koulutus merkitsevät paljon vähemmän.  Tämä selviää juuri julkaistun Kansallisen rekrytointitutkimuksen tuloksista.

Duunitori toteutti rekrytoinnin nykytilaa ja trendejä selvittävän Kansallisen rekrytointitutkimuksen nyt neljättä kertaa.

Työnhakijan motivaation ja persoonan merkitys on kasvanut entisestään

Tutkimukseen vastanneista rekrytointiammattilaisista 93% pitää työnhakijan motivaatiota työtehtävää kohtaan erittäin tärkeänä päätökseen vaikuttavana kriteerinä. Motivaation merkitys on kohonnut entisestään; edellisvuonna vastaava määrä oli 79%. Myös hakijan persoonalla on suuri merkitys; 57% pitää hakijan persoonan sopivuutta tiimiin erittäin tärkeänä ja 39% tärkeänä. Myös tämän kriteerin merkitys on noussut viime vuodesta.

Muita tärkeitä kriteereitä olivat vastaajien mukaan hakijan luonnetyypin sopivuus tehtävään sekä yrityskulttuurin mukaiset arvot.

Aikaisempi työkokemus nousi listalla vasta viidenneksi tärkeimmäksi tekijäksi; vain hieman reilu puolet vastaajista mainitsee sen erittäin tärkeänä tai tärkeänä kriteerinä. Koulutusta piti erittäin tärkeänä tai tärkeänä vain reilu neljännes vastaajista.

"Koulutusta ja aikaisempia työtehtäviä on yleensä pidetty rekrytoinnissa hyvin merkittävinä tekijöinä. Nyt näyttää siltä, että sopivuuteen liittyvät tekijät ovat muodollista pätevyyttä huomattavasti tärkeämpiä.  CV:ssä perinteisesti listatut asiat eivät siis ole enää yhtä ratkaisevassa asemassa kuin ennen"toteaa Duunitorin toimitusjohtaja Thomas Grönholm.

Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2016 sähköisellä kyselylomakkeella ja siihen vastasi 158 rekrytoinnista ja henkilöstöasioista vastaavaa henkilöä. Vastaajilta kysyttiin päätökseen vaikuttavien kriteerien lisäksi mielipiteitä muun muassa rekrytointiprosessista, työnantajamielikuvan merkityksestä, ilmoituskanavista ja suorahausta. Lisäksi vastaajat saivat pohtia rekrytoinnin tulevaisuutta.

Tutkimuksen voi ladata osoitteesta https://rekrytointitutkimus.fi/.

Thomas Grönholm,
CEO & Founder, Duunitori / Skyhood Oy
thomas@duunitori.fi, +358 40 544 4523

Duunitori on Suomen suurin työnhakukone ja uudenaikainen työelämämedia, joka auttaa työnantajia ja työnhakijoita löytämään toisensa entistä tehokkaammin. www.duunitori.fi