Etusivu » Tiedotteet » Media » Suomen Novaja Gazeta: sananvapaus koetuksella kun kylmä sota herää horroksesta

Into Kustannus

Suomen Novaja Gazeta: sananvapaus koetuksella kun kylmä sota herää horroksesta

Julkaistu: 16.10.2014 klo 15:26
Julkaisija: Into Kustannus

Venäläinen riippumaton Novaja Gazeta ilmestyy edelleen, vaikka lakkautus uhkaa jälleen kerran maan viimeistä riippumatonta viikkolehteä ja sananvapauden linnaketta (HS 16.10.).
Diplo&NG kansi 05/2014
Suomenkielisen Le Monde diplomatique & Novaja Gazetan viimeisin numero 05/2014 ilmestyy tänään 16.10. Aiheita ovat  muun muassa kylmä sodan paluu ja terrorisminvastaisen sodan uusin näytös, kirjoittajina esimerkiksi Mihail Gorbatšov, Artemi Troitski, Julia Latinina ja Alain Gresh.

Ukrainan kriisi huononsi Venäjän ja lännen suhteita jyrkästi. Mitä Euroopan ja maailman uuden jakautumisen estämiseksi pitäisi tehdä, kysyy Neuvostoliiton viimeinen presidentti Mihail Gorbatšov.

Venäjän kulttuurielämän monitoimimies, kolumnisti ja toimittaja Artemi Troitski pohtii kuinka "maailman tappelutantereelle on ilmaantunut muslimiroistojen ja yhdysvaltalaisten santarmien jälkeen uusi hahmo: venäläinen huligaani." Miksi asiat ovat huonontuneet näin paljon ja nopeasti, Troitski kysyy.

Aleksandr Tšursin puolestaan pohtii länsimaisen median Venäjä-kuvaa ja Aleksei Tarasov raportoi kuinka Kiinan vaikutus Venäjän Aasian-puoleisessa osassa jatkaa kasvuaan.

Venäjän mediavalvontaviraston Roskomnadzorin silmätikuksi joutunut kiistelty toimittaja ja kolumnisti Julija Latynina kirjoittaa Ukrainan sodan lopputuloksesta: ”´Pieni ja voittoisa sota´ on hyväksi, kunhan se jää pieneksi ja voittoisaksi."

Le Monde diplomatiquen puolella Stephen F. Cohen kirjoittaa kuinka kylmä sota herää horroksesta, ja jopa edellistä vaarallisempena. Tilanteesta tekee vieläkin huolestuttavamman se, että Cohenin mukaan toisinajattelijat vaietaan  Yhdysvalloissa kuoliaaksi. Isänmaallista olisi tuoda harhaoppisiksikin leimatut näkemykset julki, hän kirjoittaa.

Länsimaiden pommitukset Irakissa ja Syyriassa ennustavat Isis-järjestöä vastaan käytävästä taistelusta pitkää. On syytä kutsua asioita niiden oikeilla nimillä: Lähi-idässä on alkamassa ”terrorisminvastaisen sodan” uusi näytös, kirjoittaa Alain Gresh. Samaan aikaan arabimaiden kansalaiset ovat pettyneet lännen tekopyhyyteen.  Muita tämänkertaisen Diplon pääaiheita ovat Argentiinaa saalistavat korppikotkarahastot, julkisten palvelujen kauppaneuvottelut , Keski-Amerikan kanavat ja Kiinan ay-liike.

Suomessa Into Kustannus on julkaissut Novaja Gazetaa vuodesta 2008, ensin neljästi vuodessa pokkareina ja vuoden 2012 alusta osana suomenkielistä Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta tabloidia.

Maailmanpoliittinen aikakauslehti Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta ilmestyy kuusi kertaa vuodessa. Lehden selkäranka on Le Monde diplomatiquen laajentuva lehtiperhe: Diploja ilmestyy jo 28 kielellä yhteensä 47 eri painoksena. Suomenkieliseen Diploon valikoidaan aineisto ranskankielisen kuukausilehden lisäksi ainakin englannin- ja arabiankielisistä itsenäisistä painoksista ja Latinalaisen Amerikan Diploista. Lisäksi lehteen käännetään valikoima artikkeleita Novaja Gazetasta.

www.mondediplo.fi
Mika Rönkkö, 050 4362170, mika.ronkko@mondediplo.fi

Into on ketterä ja ärhäkkä tietokirja- ja yleiskustantamo. Julkaisemme ajankohtaista tietoa, hillitöntä kaunoa, kantaaottavia pamfletteja, laadukasta käännöskirjallisuutta ja Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta -lehteä. Monet kirjoistamme ovat saatavissa myös e-kirjoina.

intokustannus.fi | mondediplo.fi | into-ebooks.com | facebook.com/intokustannus | twitter.com/Into_Publishing | youtube.com/intokustannus