Etusivu » Tiedotteet » Media » Suomalaiset tahtovat enemmän kotimaisia draamasarjoja ja vähemmän tosi-tv:tä

MTV Oy

Suomalaiset tahtovat enemmän kotimaisia draamasarjoja ja vähemmän tosi-tv:tä

Julkaistu: 15.07.2015 klo 15:00
Julkaisija: MTV Oy

Suomalaiset tahtoisivat nähdä enemmän kotimaisia ja ulkomaisia draamasarjoja ja vähemmän tositelevisiota ja ruokaohjelmia. Suomalaisten näkemykset draamasta, viihteestä ja mediankäytöstä selviävät mediayhtiö MTV:n Think If Laboratories Oy:llä teettämästä viihde- ja draamatutkimuksesta.

MTV:n kuluttajatutkimus toteutettiin kesäkuussa 2015 ja siihen vastasi yli 1500 henkilöä. Tutkimusta täydennettiin myös media-alan ammattilaisten kyselyllä, johon vastasi yli 100 Televisioakatemian jäsentä.

Sekä suomalaiset että televisioalan ammattilaiset olivat yksimielisiä siitä, että Uuno Turhapuro on kaikkien aikojen merkittävin viihdehahmo. Suomalaisista peräti 38 prosenttia valitsi Uunon suosikikseen, ja Televisioakatemian edustajista näin teki 34 prosenttia.

– On mahtava huomata, että Uuno Turhapurolla on näin vankka sija suomalaisten ja televisioalan ammattilaisten sydämissä. Uunon merkitys onkin kiistämätön, kaikki tuntevat hahmon, sanoo MTV:n ohjelmajohtaja Kristiina Werner-Autio.

Televisioakatemian edustajista lähes puolet (49 prosenttia) uskoo, että kotimaisten draamasarjojen tarjonta kasvaa tulevaisuudessa ja 28 prosenttia uskoo myös ulkomaisten draamasarjojen tarjonnan kasvavan. Suomalaisista 41 prosenttia toivoisikin enemmän kotimaisia draamasarjoja, ja kolmannes (33 prosenttia) suomalaisista toivoisi myös enemmän ulkomaista draamaa.

– Sekä suomalaisten että Televisioakatemian edustajien vastauksista näkyy, että draama on suosiossaan. Draaman suosion nousu on myös kansainvälinen trendi, ihmiset kaipaavat laadukasta draamaa, kertoo Werner-Autio.

Uusia jaksoja suomalaiset toivoisivat draamasarjalle Taivaan tulet. 16 prosenttia suomalaisista valitsi sen suosikikseen reilun kymmenen vaihtoehdon joukosta. Televisioakatemian edustajista puolestaan 11 prosenttia haluaisi jatkoa Helppo elämä -sarjalle.

Vähemmän tosi-tv:tä ja ruokaohjelmia

Suomalaisten mukaan tosi-tv:n ja ruokaohjelmien määrää voisi vähentää mediasta. Yli puolet (56 prosenttia) vastaajista vähentäisi tosi-tv:tä ja 41 prosenttia vähentäisi ruokaohjelmia.

– Suomalaisten ja Televisioakatemian edustajien näkemykset ovat myös tässä asiassa hyvin linjassa keskenään. Esimerkiksi 44 prosenttia Televisioakatemian edustajista arvelee ruokaohjelmien tarjonnan vähenevän tulevaisuudessa. Reilu viidennes (22  prosenttia) akatemian edustajista uskoo myös, että tosi-tv:n määrä laskee. Vaikka ruokaohjelmia onkin lukuisia ja tosi-tv:nkin tarjonta runsasta, on niillä kuitenkin aina oma uskollinen katsojakuntansa. Tärkeintä tv-yhtiön kannalta on tuottaa monipuolista kotimaista ohjelmistoa katsojille, sanoo Werner-Autio.

Suomalaiset tottuneita kotimaisten netti-tv-palvelujen käyttäjiä

Tutkimuksesta selviää myös se, että kotimaiset netti-tv-palvelut ovat jo suurelle enemmistölle tuttuja. 59 prosenttia suomalaisista ilmoittaa käyttävänsä kotimaisia netti-tv-palveluja kuten MTV Katsomoa, Yle Areenaa ja Ruutua. Ulkomaisista palveluista suosituimpia ovat video- ja musiikkikirjastot (esim. Netflix, HBO, Viaplay ja Spotify), joita ilmoittaa käyttävänsä reilu viidennes suomalaisista (23 prosenttia).

Maksullisten sisältöjen kulutuksen uskotaan säilyvän ennallaan. Näin ilmoittaa reilusti yli puolet (58 prosenttia) Televisioakatemian edustajista. Suomalaisten selvä enemmistö (78 prosenttia) ilmoittaakin aikovansa kuluttaa maksullisia palveluja saman verran kuin nytkin.

TOP5 kaikkien aikojen merkittävimmät suomalaiset viihdehahmot suomalaisten mielestä

1. Uuno Turhapuro
  2. Reinikainen