Etusivu » Tiedotteet » Media » Suomalainen peliyhtiö G-cluster vahvistaa tuotekehitystään ja palkkaa lisää työvoimaa

G-cluster

Julkaistu: 08.12.2011 klo 11:00
Julkaisija: G-cluster

Tiedotusvälineille
8.12.2011

Suomalainen peliyhtiö G-cluster vahvistaa tuotekehitystään ja palkkaa lisää työvoimaa
– Suoritinvalmistaja Intelin pääomasijoitus vauhdittaa pilvipeliteknologian laajentamista maailmanlaajuisesti

Suomalainen pelialan yritys G-cluster vahvistaa tuotekehitystään Suomessa ja palkkaa lisää työntekijöitä. Toimenpiteitä vauhdittaa suoritinvalmistaja Intelin sijoitusyhtiön Intel Capitalin tekemä pääomasijoitus G-clusteriin. Sijoitus on osa Intel Capitalin tuoreinta sijoituskierrosta, jossa se sijoitti yhteensä 40 miljoonaa dollaria kymmeneen innovatiiviseen yritykseen. Yksittäisten sijoitusten tarkkoja arvoja ei julkisteta.

G-cluster on Suomessa 2000-luvun alussa perustettu pelialan yritys. Yhtiö ei itse suunnittele pelejä, vaan kehittää verkko-operaattoreille tarkoitettua teknologia-alustaa, jolla pelejä voidaan jakaa verkkopalveluna televisioihin, älypuhelimiin ja muihin päätelaitteisiin.

G-clusterin teknologian perusajatuksena on siirtää valtaosa pelien vaatimasta raskaasta tietojenkäsittelystä ja laskennasta keskitettyihin datakeskuksiin. Näin voidaan tarjota kehittyneitä ja graafisesti näyttäviä pelejä erittäin kustannustehokkaasti televisioihin ja muihin päätelaitteisiin, joiden oma tietojenkäsittelykapasiteetti on vaatimaton.

”Aiomme palkata pikaisesti lisää työvoimaa Suomeen. Tavoitteenamme on myös käynnistää Suomessa liiketoimintaa sopivien yhteistyökumppanien, esimerkiksi verkko-operaattoreiden ja pelitalojen kanssa”,  G-clusterin toimitusjohtaja Erik Piehl sanoo.

Tällä hetkellä teknologiaa käyttää muun muassa Ranskan johtava teleoperaattori SFR, joka tarjoaa asiakkailleen televisiolla ja kaukosäätimellä käytettävää games-on-demand-palvelua. Intel Capitalin pääomasijoituksen avulla G-cluster ryhtyy nopeasti laajentamaan asiakaskuntaansa maailmanlaajuisesti.

Suomessa perustettu G-cluster kuuluu globaaliin, japanilaisessa omistuksessa olevaan G-cluster Global -emoyhtiöön. Pääosa tuotekehityksestä tehdään Suomessa.

Tarkempia tietoja Intel Capitalin pääomasijoituksesta (englanniksi): www.gcluster.com/eng/pdf/20101115_001_E.pdf

Erik Piehl
G-cluster / Oy Gamecluster Ltd.
puhelin: 040 767 8964

G-cluster on suomalainen pilviteknologiaa kehittävä yhtiö, jonka omistaja on japanilainen G-cluster Global Corporation -emoyhtiö. G-cluster kehittää pilvipohjaista jakeluteknologiaa, jolla esimerkiksi pelejä ja videota voidaan välittää kustannustehokkaana verkkopalveluna erilaisiin päätelaitteisiin. G-cluster myy teknologiaansa perustuvaa pelikanavaa, johon sisältyvät myös pelilisenssit. Lisätietoja: www.gcluster.com/eng/.