Etusivu » Tiedotteet » Media » Sotilaskotiauto löytää aina perille

Sotilaskotiauto löytää aina perille

Julkaistu: 15.09.2016 klo 14:24
Julkaisija: Sotilaskotiliitto ry

Sotilaskotiliiton valmiusharjoituksessa Santahaminassa 16. - 18.9.2016 koulutetaan järjestön jäseniä poikkeusolotoimintaan.

Sotilaskotitoiminnan toteuttaminen sotaharjoituksissa edellyttää hyvin organisoitua toimintaa, jotta sotilaskotiauto saadaan tilauksen mukaisesti perille. Järjestön kumppanin, puolustusvoimien toiminnan tuntemus ja maastossa tapahtuvan sotilaskotitoiminnan erityispiirteet, luovat sotilaskotijärjestölle tarvetta jatkuvaan koulutukseen ja tilannearvioinnin harjoitteluun.

Viikonloppuna järjestettävän koulutuksen painopisteenä on esikuntatekniikan harjoittelu ja tilannetietoisuuden ylläpito sekä poikkeusolojen sotilaskotitoimistojen ja kanttiinijoukkueiden toiminnan testaaminen. Koulutus toteutetaan pelinä, jossa sotilaskotitoiminta kulkee joukkojen mukana, toteuttaen sodan ajan tehtäväänsä. Kouluttajat luovat peliin nopeita todentuntuisia tapahtumia, joihin kurssilaisten odotetaan reagoivan nopeasti.  Miten tuotetaan sotilaskotipalvelut perille, jos kulkuneuvosta puhkeaa metsätaipaleella rengas?

Koulutukseen osallistuu n. 50 sotilaskotijärjestön jäsentä. Koulutus toteutetaan yhdessä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen kanssa.

Sotilaskotijärjestön jäsenet voivat käydä viisiportaisen koulutusohjelman, joka antaa pätevyyden toimia järjestön poikkeusolo-organisaation eri tehtävissä.

Lisätietoa:

Kirsi Patrikainen                                        Kirsi Tulkki

Puheenjohtaja                                          Sotilaskotiliiton valmiuspäällikkö

puh. 040 541 4418                                   puh. 050 3810 201

kirsi.patrikainen@sotilaskotiliitto.fi              kirsi.tulkki@sotilaskotiliitto.fi

Sotilaskotiliitto on 37 sotilaskotiyhdistyksen kattojärjestö, jonka tarkoituksena on sotilaskotiyhdistysten toimintaedellytysten tukeminen ja tätä kautta lisätä puolustusvoimissa ja rajavartiolaitoksessa palvelevien asevelvollisten viihtyvyyttä, edistää heidän henkistä kasvuaan ja lujittaa myönteistä maanpuolustusasennetta.