Etusivu » Tiedotteet » Media » Sotainvalidien pysäyttävät valokuvat

Sotainvalidien pysäyttävät valokuvat

Julkaistu: 03.06.2015 klo 14:29
Julkaisija: Sotainvalidien Veljesliitto ry

Kirkkonummelainen Reino Perta on panssarivaunujen todellinen asiantuntija. Ilo oli suuri, kun hän Sotamuseon Maneesissa näki vuosien jälkeen samanlaisen Vickersin, jolla hän aikanaan osallistui sotaan.

- Olin panssarivaunun ajajana. Meillä oli vaunussa tykkiampuja ja pikakivääriampuja. Me pärjäsimme 10 vuorokautta Kannaksella. Samana päivänä, kun meidän vaunu tuhoutui, meiltä meni koko joukkue, hän muistelee.

- Meitä vastaan tuli kahdeksan raskasta panssarivaunua noin 600 metrin päähän. Vaunut ajettiin rintamaojennukseen ja vaunujen johtajat tulivat ulos. Silloin tykkiampujamme ampui viimeiset yhdeksän sirpalekranaattia, jotka meillä oli jäljellä. Aika hyvä saavutus, eikö? Yksi suomalainen Vickers hääti monen tonnin vaunut tiehensä!

Kirkkonummelainen mies selvisi vihollisen tulituksesta, mutta matka pysähtyi omaan panssarintorjuntaan. Muistoksi jäi aivovamma.

- Kyllähän me pelkäsimme. Jokainen joka sanoo, ettei sodassa pelännyt, valehtelee.

Sotainvalidien Veljesliiton 75-vuotisjuhlanäyttely on auennut Sotamuseon Maneesissa Suomenlinnassa. Sotasairaalasta siviiliin - valokuvanäyttely sotainvalidien tahdonvoimasta kertoo viiden sotainvalidin tarinan haavoittumisesta nykypäivään.

Hämeenlinnassa asuva, käden sodassa menettänyt Martti Vilppula sopeutui vammaansa tietäen, ettei ollut tilanteessa yksin. Lammilainen lapsena haavoittunut Kaisa Maasilta työskenteli sairaanhoitajana ja opetteli maatilan työt jalkakivuista huolimatta. Helsingissä asuva sotasokea Artturi Laitinen oli erinomainen opaskoirakouluttaja. Pudasjärvellä asuva Eino Anttila hoitaa edelleen poroja. Sotainvalideissa on sisua!

Näyttelyssä esillä olevat valokuvat ovat Veljesliiton ja näyttelyssä mukana olevien sotainvalidien valokuva-arkistoista.

Tervetuloa!

Lisätietoa ja näyttelyssä mukana olevien sotainvalidien haastattelupyynnöt

Sotainvalidien Veljesliiton tiedottaja

Elina Ruuttila

elina.ruuttila@sotainvalidit.fi, 044 053 4560

Edellä käyden - vammoista huolimatta.

Sotainvalidien Veljesliitto on vuonna 1940 sotainvalidien itsensä perustama veteraani- ja vammaisjärjestö. Sen tavoitteena on pitää huolta sotainvalideista sekä heidän puolisoistaan ja leskistään.

Lue lisää www.sotainvalidit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon