Etusivu » Tiedotteet » Media » Partioviikko

Julkaisija: Järvi-Suomen Partiolaiset ry

Tiedote 18.4.2016

Partiolaiset tuovat kesäleirin kaduille Partioviikolla

Tänään alkava Partioviikko näkyy ympäri Suomen, kun partiolaiset tuovat kesäleirin kaduille ja puistoihin 18–24.4. Tempauksilla virittäydytään heinäkuussa järjestettävään, kaikkien aikojen suurimpaan partioleiriin Roihuun. Samalla partiolaiset tarjoavat parhaita partioelämyksiä kaikille. ”Partiossa pääsee tekemään sikasiistejä juttuja”, kertoo Senaatintorilla Partioviikon suurtapahtuman lavalle nouseva 16-vuotias partiolainen Niko Tamminen.

Partioviikolla partiolaiset näkyvät kaduilla ja toreilla ympäri Suomen. Vantaalla rikotaan lettujenpaiston ennätystä paistamalla räiskäleitä 48 tuntia putkeen, Taavetissa keitellään nokipannukahvia, Mikkelin satamassa pääsee tutustumaan meripartioseikkailuihin luotsikutteri Sotkalla, Kannuksessa kobrajengi yöpyy kaminateltassa koulun pihalla ja Ikaalisissa partiolaiset tempaisevat vanhainkodin asukkaita ilahduttaen. Sunnuntaina 26.4. ”Kohtaaminen” tuo puolestaan partion useisiin Helsingin keskeisimpiin kohteisiin.

Partioon voi tulla minkä ikäisenä tahansa TAI Partio vain paranee

Tapahtumien tavoitteena on innostaa uusia ihmisiä mukaan partioon.

”Partioon voi tulla minkä ikäisenä tahansa. Itse aloitin partion 13-vuotiaana, kun kaverini houkutteli minut mukaan. Lähdin kokeilemaan ja ensimmäisen kokoontumisen jälkeen olin ihan että wou, mitä kaikkea makeeta partiossa tehdään!” kertoo helsinkiläinen Niko Tamminen, joka toimii Haagan Eräveikot -lippukunnassa.

Kolmessa vuodessa Niko on ehtinyt osallistua arkisemman toiminnan ohella kesäleireille, kisoihin, tapahtumiin ja jopa Japanissa järjestetylle jamboreeleirille, joka kokosi yhteen 35 000 partiolaista kaikkialta maailmasta.  Partioviikolla Niko esittelee partiota Helsingin Narinkkatorilla Pop up -tapahtumassa sekä juontaa sunnuntaina Senaatintorilla Partioviikon huipentavan juhlan.

”Kaikki sanovat, että partio vain paranee iän myötä ja se on totta. Parasta tässä harrastuksessa on se, että voi valita mitä haluaa tehdä ja säädellä sitä, kuinka paljon on mukana. Partiossa on mahdollista tehdä uskomattoman siistejä juttuja, jotka eivät olisi mahdollisia missään muualla”, Niko kuvailee.

Yhteisvastuu-keräys huipentuu Partioviikolla

Partioviikko on partiolaisille myös Yhteisvastuu-keräyksen loppuhuipentuma. Viikon tempauksissa partiolaiset osallistuvat keräykseen sekä tekevät hyviä töitä. Partion nuorten syrjäytymistä torjuva hanke on kirkon Yhteisvastuukeräyksen kotimaan kohde vuonna 2016.

Järvi-Suomen Partiolaisten partioviikon tapahtumia on Joensuussa To 21.4. Kajaanissa 23.4.

Pyhän Georgios Voittajan illatsut Joensuun ortodoksisella seurakuntasalilla. Ohjelmassa musiikkia, leikkejä ja muita mukavia koko perheen esityksiä. Väliaikatarjoilua. Lipputulot partiomajan ylläpitämiseen. Järjestävä lippukunta: Karjalan Korvenkävijät

KAJAANI La 23.4.

Yrjönpäivän ulkoilmatilaisuus ja Yhteisvastuu-keräys Kajaanissa. Samalla esitellään partiotoimintaa. Järjestävät lippukunnat: Kainuun Revontulet Ry, Kajaanin Eränkävijät Ry

KUOPIO Ma 18.4. – to 21.4. klo 17–19

Puijon Pakertajien kevätmyyjäiset ja Yhteisvastuutempaus Puijon Torilla Myyjäisissä voi ostaa leivonnaisia ja askarteluja tai osallistua yhteisvastuu keräykseen. Järjestävä lippukunta: Puijon Pakertajat

Su 24.4 klo 10

Partiomessu ja sen jälkeen ”Miljoona linnunpönttöä talkoot” Puijon kirkolla. Pönttömaksu 5 euroa. Tarjolla makkaraa yms. Järjestävä lippukunta: Puijon Pakertajat

MIKELI La 23.4. klo 13–15

Yrjönpäivän ohjelmaa kipinöitä hyödyntäen Mikkelin Naisvuorella. Osallistujat kiertävät rasteilla joita ovat mm keilausta sankoruiskulla, nokka paperitaittelu ja muutamia kylmärasteja kuten valokuvaslakana. Ilta päättyy iltanuotioon jossa ohjelmassa on mm lippukulkue, huutoja ja näytelmä Pyhästä Yrjöstä. Järjestävä lippukunta: Ekin partio

Lisätietoja: www.partioviikko.fi

Yhteisvastuukeräykset partioviikolla: http://www.partio.fi/uutiset/toimintakalenteri/yhteisvastuu-tempaukset

Partio on kaikille ja kaikenikäisille avoin harrastus täynnä ystävyyttä, naurua ja unohtumattomia elämyksiä.

Partioviikko on vuosittainen tapahtumaviikko, ja silloin partiolaiset näkyvät ja kuuluvat tavallista enemmän kaikelle kansalle. Partioasua tai partiohuivia käytetään koulussa ja työpaikalla.

Partioviikolla esitellään partiotoimintaa ja pidetään partiolaisten omia juhlia. Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry on Suomen suurin nuorisojärjestö, jonka toiminnassa on vuosittain mukana yli 65 000 jäsentä. Maailmanlaajuisesti partiolaisia on noin 45 miljoonaa yli 200 maassa. Meillä olet osa maailmanlaajuista yhteisöä, jonka avulla maailmasta voi tehdä paremman paikan. Lähde mukaan seikkailuun osoitteessa partio.fi/liity

Järvi-Suomen Partiolaiset on viiden maakunnan alueella toimiva järjestö, jolla on lähes 6000 jäsentä.